Såväl resultatet som omsättningen under 2015 ökade.

Egmont Publishing i Sverige omsatte 1 070 miljoner förra året. Samma siffra 2014 låg på 954 miljoner. EBITDA-resultatet för 2015 hamnade på 55 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 49 miljoner året innan.

Resultatet uppges bero på en kombination av förvärv och licenser, nya titlar, och utveckling inom det digitala området.

”2015 var ett spännande och händelserikt år. Jag är nöjd med att vi har lyckats öka vår omsättning med 10 procent, och samtidigt förbättra vårt resultat på en mediemarknad i snabb förändring”, säger Per Kjellander, vd på Egmont Publishing, i ett pressmeddelande.  

Förra året var händelserikt på flera sätt för Egmont Publishing. I september informerades medarbetarna om ett förslag till omfattande organisationsförändringar som innebar att närmare 40 tjänster försvann – vilket också belastar 2015 års resultat negativt. Samtidigt beslöts att lägga ned magasinen PC Gamer och Datormagazinet, samt sälja tillbaka tidningen Travel News grundarna till grundarna, förlaget Res Travel Magazine. Men under året gjorde medieföretaget också två förvärv, Svensk Golf och serietidningen Hälge.

I februari meddelade Egmont att medieföretaget gör om ledningen , vilket bland annat innebär att tre affärsenheter blir två samt att verksamheten ska utgå från Malmö och Stockholm. I anslutning till det beslöt sig flera chefer att lämna medieföretaget.