Ett 40-tal säljtjänster och ett antal säljkontor försvinner när TV4 stuvar om i säljorganisationen.

Allt fler av de lokala medieköpen för TV4 sker centralt. Omkring 70 procent av de lokala annonsköpen har skett hos säljare i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Men fram tills nu har stora delar av säljstyrkan funnits lokalt. Därför blir det nu en omorganisation som innebär att ett 40-tal tjänster och lokala säljkontor inte längre behövs.

Samtidigt öppnas ett nytt säljkontor i Sundsvall som ska jobba mot mindre och medelstora kunder.

”I dag står 1 300 kunder runtom i landet tillsammans för knappt en procent av vår omsättning, och dem vill vi arbeta med på ett annat sätt framöver.” Det säger TV4-Gruppens försäljningsdirektör Malin Häger i ett pressmeddelande.

I Sundsvall finns redan TV4-Gruppens reklamplanering och backoffice. Med 5 till 7 nya säljtjänster kommer bemanningen på orten att vara omkring 50 personer.