Svenska Dagbladet tappar både annons- och upplageintäkter i print. Ökningen av de digitala intäkterna kompenserar inte bortfallet helt. Ändå ökade tidningen vinsten med 16 miljoner kronor.

Upplagetappet i print stannade på 3,5 procent för Svenska Dagbladet. Det orsakade minskade intäkter med knappt två procent. Sammanlagt fick SvD in 405 miljoner kronor där jämfört med 413 miljoner kronor för 2014.

Annonsintäkterna minskade med 40 miljoner kronor under fjolåret, från 364 miljoner till 324 miljoner. 

De digitala intäkterna ökade med 34 miljoner, från 120 miljoner 2014 till 154 miljoner kronor i fjol.

Men tack vare att Svenska Dagbladet minskade sina kostnader under 2015 med 83 miljoner kronor så ökade EBITDA resultatet från 35 miljoner 2014 till 51 miljoner kronor i fjol. 

”Våra onlineintäkter ökade med 28 procent under 2015 och med 33 procent under det fjärde kvartalet och detta är väldigt glädjande. Detta indikerar en fortsatt positiv trend och ger oss bra fart in i 2016. Denna gynnsamma tendens – i kombination med det faktum att den tidigare negativa utvecklingen för räckvidden i papperstidningen bromsat in rejält – är ett starkt bevis för att SvD:s flerkanalsstrategi fungerar, att vi verkligen möter läsarnas behov och att vi bygger lojalitet”, säger SvD:s vd Gunilla Asker i ett pressmeddelande.

”Under årets sista kvartal noterade SvD en tillväxt i intäkter med 1 procent eller 2 miljoner, från 255 till 257 miljoner. En viktig milstolpe. Att vi fortsätter att ta andelar på annonsmarknaden både på digitalt och print är även det väldigt uppmuntrande. Vi kan ödmjukt konstatera att våra annonsörer får de resultat de önskar.”