I december nådde Helagotland nästan nio av tio gotlänningar. Men redaktionschef Mats Pettersson är inte nöjd för det.

Helagotland hade i december en räckvidd på 86,2 procent på Gotland för desktop och mobil. Aftonbladet och Expressen hade där samma månad en räckvidd på 67,4 respektive 55,5 procent.

Räckvidden brukar ligga på omkring 80 procent enligt Helagotlands redaktionschef Mats Pettersson.

– En dålig månad kan vi ligga på 78 procent, en bra på drygt 80 procent. Men så här hög siffra har vi inte sett tidigare.

Han tycker rekordsiffran är extra rolig då Helagotland lanserade en kombinerad frekvens- och plus modell i november.

– Och den har inte påverkat trafiken heller. I vecka 3 slog vi trafikrekord med nästan 200 000 unika besök. 

Den siffran är dock exceptionell.

– I vanliga fall ligger vi på omkring 110 000 unika besök per vecka.

Det finns flera anledningar till de höga räckviddssiffrorna. Bristen på lokal konkurrens är en. 

– Men om vi var dåliga så skulle inte folk komma tillbaka. Vi är superlokala. Och snabba på nyheter. Så det är hit alla går för att bli uppdaterade.

Fast det finns områden där Helagotland måste bli bättre.

Vi har en bit kvar när det gäller att konvertera räckvidd till reklamintäkter. Men när vi kan presentera sådana här siffror för annonsörerna är det givetvis glädjande och hjälper vår digitala affär.

Sedan ska Aftonbladet få en match när det gäller mobiltrafiken.

– Där är de störst ett tag till.

Hur länge?

– Vi har en bit kvar där så det skulle vara för optimistiskt att säga att vi går om i år. Men 2017 är vi där, säger Mats Pettersson.