”Snyggt som Top Gear – utifrån resurser som egentligen räcker till tre Top Hat". Så beskrivs programmet av Bo Enell, ansvarig utgivare för de lokala TV-kanalerna 24nt och 24Corren, i vilka "Asfalt" ska sändas.

"Asfalt" görs av produktionsbolaget Teknomedia för Östgöta Media, som är en del av NTM-koncernen. Programserien består av tio kvartslånga avsnitt, och det första sänds den 4 mars i 24nt och 24Corren samt på nt.se och corren.se.

Bo Enell, 24nt och 24Correns ansvarige utgivare, tycker att programmet har ett speciellt tilltal som han tror kommer att uppskattas av den breda publiken – både av entusiaster och av tittare som saknar förkunskaper.

Samtliga program har spelats in under 2015. Under produktionen har inspelningsteamet bland annat rest längs en av Europas mest olycksdrabbade vägsträckor, den mellan kuststaden Marbella och bergsstaden Ronda i Spanien. För att kunna ta så spektakulära bilder som möjligt har kameror fästs på drönare och på specialbyggda kranar. Och ambitionen har varit hög. Producent Mikael Landelius ville göra Sveriges bästa motorprogram.

Östgöta Medias publisher Anna Lindberg är nöjd med resultatet:

”Asfalt är passion i munsbitformat. Något för motorfrälsta att längta efter, och för oss andra att kittlas av. Som en del av vårt lokala utbud är det både uppkäftigt och överraskande, men också relevant och skapar en spännande mix”.