En ny organisation med större digitalt fokus har gett resultat för NWT. På ett år har antalet unika läsare fördubblats.

Vecka fyra hade NWT.se 275 881 unika besökare och över 1,5 miljoner sidvisningar. Det är nytt rekord för sajten. Det innebar också att målet att fördubbla trafiken jämfört med början av 2015 är nått.

Det är ett mycket högt ställt mål, som jag faktiskt inte trodde att vi skulle lyckas uppnå, säger redaktionschef Mikael Rothsten till den egna tidningen.

Bakom siffrorna ligger ett målmedvetet jobb för att öka organisationens digitala fokus. Några av åtgärderna:

1. En ny, gemensam publiceringspolicy för hela NWT AB.

2. Fortsatt jobba med en aktiv digital nyhetsplanering.

3. Lansering av lokala appar för NWT:s lokala tidningar.

4. Bättre på att driva trafik till sajterna genom sociala medier och push-notiser.

5. Mycket jobb med trafikanalys.

6. Alla redaktionell personal har gått utbildning i sociala medier.

7. Utökad bemanning på webbredaktionen.

8. Allt fler jobb inbegriper även rörlig bild.

– Vi har valt att fokusera mer på det digitala arbetet, vilket är nödvändigt så som medielandskapet ser ut i dag. Det innebär i praktiken att vi har blivit snabbare och bättre på att följa upp nyheter, vi har ett mer drivet nyhetstänk i och med den nya organisationen. Men det betyder inte att vi flyttat fokus från papperstidningen på grund av det, säger Helena Ingman, nyhetschef på NWT, till den egna tidningen.

Den lokala konkurrenten Värmlands Folkblad hade enligt Kia-index 151 185 unika besökare vecka fyra och drygt 870 000 sidvisningar. Till detta ska läggas app-trafiken som vecka fyra var 12 270 unika besök och drygt 260 000 sidvisningar.