Tre affärsenheter blir två och verksamheten kommer att utgå från kontoren i Malmö och Stockholm. I samband med organisationsförändringarna lämnar flera chefer.

I dag lämnade Egmont Publishing ett förslag till organisationsförändring. Förslaget innebär bland annat att nuvarande förlagsdirektörstjänster för enheterna Man, Kvinna och Kids, samt tjänsten som marknadsdirektör, försvinner. I stället tillsätts två nya förlagsdirektörstjänster för verksamheterna i Stockholm och Malmö.

"Mediemarknaden är i förändring och vi behöver anpassa organisationen därefter. Genom att förenkla och effektivisera ledningsstrukturen kan vi öka vårt resultatfokus, och fortsätta vår långsiktiga satsning på att utveckla kärnverksamheten och våra tillväxtområden som e-handel och content marketing", säger Per Kjellander, vd för Egmont Publishing, i ett pressmeddelande.

Ny förlagsdirektör för Egmont Publishing Malmö föreslås bli Marika Bark som i dag är förlagsdirektör för affärsenheten Kids. Samtidigt har arbetet med att rekrytera av ny förlagsdirektör för verksamheten i Stockholm inletts.

Som en konsekvens av att Egmont organiserar om sin ledning har Åsa Holmström, förlagsdirektör Kvinna, och David Seifors, marknadsdirektör Kvinna/Man, bestämt sig för att lämna bolaget. Båda ingår i ledningsgruppen och behåller sina nuvarande roller fram till den sista februari 2016 när de lämnar sina uppdrag.

"Jag hade gärna sett att Åsa och David hade stannat inom bolaget då de har bidragit starkt till vår fina utveckling de senaste åren. Båda har dock valt att sluta i samband med dessa förändringar och jag vill önska dem alla lycka framöver", säger Per Kjellander.

Förhandlingar med facket har påbörjats och planen är att den nya organisationen ska vara igång i början av mars i år.