Här är de nominerade i kategorierna Årets redaktion, Årets Marknadsorganisation, Årets Kampanj och Årets idé.

I dag tillkännagavs samtliga nominerade i de olika kategorierna i Årets Dagstidning 2016. Medievärlden har tidigare skrivit om de mediehus som kan vinna helhetspriset. Här är de nominerade i resterande kategorier:

Årets Redaktion

Aftonbladet Breaking News:

Aftonbladet utsatte sig för en grundlig genomlysning av den egna verksamheten. Ett av de tydligaste resultaten var Breaking news-redaktionen som gång på gång under 2015 har visat sig som nyhetsledare med både snabbhet, fingertoppskänsla och kvalitet. Detta har möjliggjorts av en innovativ organisation där medarbetarna har stort eget ansvar och bemannar redaktionen dygnet runt.

Dagens Nyheter:

DN har lyckats genomföra ett omfattande förändringsarbete och samtidigt förädla den publicistiska kärnan med nytänkande i flera kanaler; digitalt, på papper och live. Med en strategisk kompetenssatsning har redaktionen attraherat profiler som har gett DN ännu starkare genomslag. Mitt i utvecklingsarbetet hävdar tidningen med framgång sin bildjournalistik och tidningsdesign.

Västerbottens-Kuriren:

Västerbottens-Kuriren har en unikt stark position på sin hemmamarknad, framför allt digitalt. Redaktionen tänker nytt och utvecklar nya metoder och produkter, som exempelvis Affärsliv24 och Lövenappen. VK står själva och står starka.

Jury Årets Redaktion:

Ordförande: Anders Ahlberg, tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden

Unn Edberg, ordf Sveriges Tidskrifter

Niclas Breimar, tidigare chefredaktör Mitti-tidningarna

 

Årets Marknadsorganisation

Dagens Nyheters Marknadsavdelning:

Året då den digitala prenumerationsaffären togs på allvar vilket ledde till en fördubbling av antalet digitala prenumerationer. Genom att rensa i och renodla sitt erbjudande samt inleda ett fruktbart och spännande samarbete med marknadens främsta aktör Klarna, visa DN prov på ny innovation och mod.

Mediekompaniet "MK-rapporten":

Med sin satsning på MK-rappporten har Mediekompaniet lyft sin dialog med annonsörer och kunder och på så sätt vunnit stark trovärdighet som borgar för nya investeringar för sina tidningar och plattformar.

Svenska Dagbladets Annonsavdelning:

Under året har man lanserat ett antal nya annonsprodukter som lett till en fin ökning av de digitala intäkterna. Ett exempel på kreativ annonsutveckling är formatet Long read där man banar väg för en ny typ av samarbeten med olika varumärken.

Jury Årets Marknadsorganisation:

Ordförande: Anna Rastner, digital programchef TV4

Lars Axelsson, CMO Teliasonera

Kristina Juhlin, vd Amnet Sverige, tidigare digitalchef Carat

Frippe Stenberg, VD mediebyrån Vizeum

Frida Åberg, Client Service Director på mediebyrån PHD

 

Årets Kampanj

Under täcket – IKEA, Nyheter 24 Gruppen:

Med ett grundligt förarbete, klok analys och insiktsstyrd lösning presenterar Nyheter 24 en framåtlutad satsning som är på mottagarens villkor. Istället för att tala om var tittaren ska dansa, bjuder de upp till dans 24 timmar om dygnet. Kunden får ett givet och naturligt fönster som blir en del av produktionen på ett väldigt naturligt sätt. Därtill ett resultat långt över förväntningarna.

Motorklubben - Bonnier News Brand Studio/Expressen Studio:

Med ett övergripande crossplattformserbjudande tar Expressen Studio med sin kund och sina tittare på ett rally långt utanför kundens traditionella marker.  Lösningen skapade dessutom en ny efterfrågan på online-TV som ligger som viktig grund för Expressen totala TV-satsning.

Gula båtarna - Schibsted:

I en våg av fantastiskt fina hjälpinsatser för Europas största flyktingkatastrof, går Schibsted från ord till handling i en satsning som rent konkret räddat tusentals liv. Genom att samla kraft hos alla sina bolag involveras en stor del av Sveriges befolkning i en hjälpinsats som när många lämnat fältet, faktiskt fortfarande är kvar.

Jury Årets Kampanj:

Ordförande: Anna Rastner, digital programchef TV4

Lars Axelsson, CMO Teliasonera

Kristina Juhlin, vd Amnet Sverige, tidigare digitalchef Carat

Frippe Stenberg, VD mediebyrån Vizeum

Frida Åberg, Client Service Director på mediebyrån PHD

 

Årets Idé

Kit:

Den ökade konsumtionen av nyheter genom mobila och sociala kanaler skapar såväl möjligheter som hot. Kit har tagit fasta på denna växande trend och har antagit utmaningen att skapa och distribuera kvalitetsjournalistik på ett helt nytt sätt. De vill göra annorlunda och har genom sin vision påbörjat en långsiktig och mycket spännande resa.

Blank Spot Project:

När pengarna inte räcker till på redaktionerna så får man komma på nya sätt att lösa finansieringen. Blank Spot Project är ett viktigt initiativ som visar att medborgarfinansierad journalistik fungerar och att det finns hopp för en fördjupad utrikesjournalistik från platser som annars hamnar utanför radarn.

MittMedias hyperlokala appar:

Med MittMedias nya appar så ökar relevansen för såväl läsarna som annonsörerna, det är hyperlokalt på riktigt. Apparna har fått ett positivt mottagande och har på kort tid överträffat uppsatta mål. Genom smarta automatiseringar och en egenutvecklad plattform så går det även att skala obegränsat. Enkelt och genialt.

Jury Årets Idé:

Ordförande: Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd TV4-gruppen

Daniel Collin, VD mediebyrån MEC

Claes de Faire, Head of innovation, seniorkonsult på Novare

 

Prisutdelningen sker den 15 mars på Berns Salonger i Stockholm. Evenemanget och prisutdelningen är ett samarbete mellan TU och Dagens Media.