Den kristna tidningen klandras för brott mot god publicistisk sed.

I en reportageserie publicerad våren 2015 har Dagen granskat Visby domkyrkoförsamling och hävdat att: ”Bakom den offentliga bilden finns en berättelse som pekar på att en osund ledarkultur utvecklats i Visby domkyrkoförsamling. Människor far illa. När biskopen försöker ingripa riktas strålkastaren mot honom själv.”

Men den här slutsatsen är tidningens egen, anser Pressombudsmannen, och beläggen för att någon (endast två tänkbara kandidater finns) riktat om strålkastaren för att slippa uppmärksamhet "är svaga".

Publiceringarna anmäldes av domprosten. Han menar att Dagens text var full av sakfel och påhopp på hans person. Lögner och rykten som florerade i Visby hade i tidningen lyfts upp till sanning och enbart kritiker fick komma till tals.

Flera av Dagens påståenden (många har den utpekade ej fått möjlighet att svara på) är mycket svåra att försvara sig mot, konstaterar PO-PON. Som att man är 'den farligaste sortens chef' och att mobbningskulturer frodas under ens chefskap:

"Därför bör tidningar vara försiktiga med den här sortens svepande, nedsättande beskrivningar när de inte kläs i konkreta exempel."

PO-PON slår också ned på Dagens felaktiga fakta, bland annat:

"Av de 43 personer som slutat under sju år hade 21 (tre per år) sagt upp sig och gått till en annan tjänst. 17 hade gått i pension, 3 hade avlidit, 1 blivit riksdagsman och en slutat på grund av arbetsbrist.

Dessa siffror kunde inte kallas anmärkningsvärda – och hade funnits tillgängliga för Dagen om tidningen frågat. Inte heller sjuktalen hade ökat efter beskedet om omorganisering. De låg på samma nivå våren 2015 som tidigare. Även här hade Dagen fel."