Sara Öhrvall och Johanna Frelin slutar som experter i Medieutredningens referensgrupp. Ny medlem blir tidigare Googlechefen Stina Honkamaa Bergfors. UPPDATERAD

Johanna Frelin är tidigare vd för Hyper Island och Sara Öhrvall har tidigare varit chef för bland annat R&D på Bonniers.

– De har valt att vara med ett tag och sedan har det hänt saker i deras värld som gjort att de behöver fokusera på annat. Det tar ju tid att vara med i en expertgrupp, säger Lukasz Lindell, kommunikationsansvarig på Medieutredningen om avvhoppen.

Ska det bli fyra experter igen, eller stannar det vid dessa tre?

– Just nu är vi ganska nöjda som det är, men det är klart att det kan förändras i framtiden.

Stina Honkamaa Bergfors är vd och medgrundare på United Screens och har tidigare varit Sverigechef för Google och vd på mediebyrån Carat.

"Stinas breda kunskaper och erfarenheter av mediemarknaden kommer att vara mycket värdefulla för Medieutredningens i vårt fortsatta arbete med att ta fram förslag på hur staten kan bidra till ett hållbart medielandskap", säger Medieutredningens särskilda utredare Anette Novak i en kommentar på sajten.

Medieexpertgruppen är en referensgrupp som löpande träffar utredningen för att bidra med sina tankar. Nästa möte är klockan 9 idag, och det blir första mötet där Stina Honkamaa Bergfors deltar.

Kvarstår som experter gör Olle Lidbom, medieanalytiker och tf kommunikationschef på Norstedts Förlagsgrupp och bloggare på Vassa Eggen samt Mikael Zackrisson, marknads- och kommunikationschef på Ziggy Creative Colony, tidigare webbchef på Veckans Affärer och diverse olika affärsutvecklingsuppdrag på Bonnier och Sveriges Radio. 

Uppdaterad: Sara Öhrvall säger till Medievärlden att det handlar om tid och att hon bara tackat ja till att sitta med under utredningens första fas.