Nu får publiken läsa obegränsat med artiklar.

"Som chefredaktör är jag mycket nöjd att kunna bjuda alla som vill till obegränsad läsning på vår sajt", säger Pia Rehnquist i en kommentar.

Som en av de första svenska dagstidningarna införde Sydsvenskan en betalmodell i början av 2013:

"Det här är en bra lösning som vi lärt oss mycket av. Men som alla vet förändras den digitala världen snabbt. Vår analys är att det just nu är bättre för oss med en öppen sajt. Det kan mycket väl förändras i takt med att läsarnas vanor och vår egen produktutveckling", säger Pia Rehnquist.

Ett av skälen ska vara att journalistik aldrig varit viktigare än nu, enligt ett pressmeddelande.

Förra året ökade Sydsvenskan antalet besök i mobilen över 50 procent jämfört med 2014. Målet är att behålla den goda digital tillväxt samtidigt som varumärket växer sig lika starkt som papperstidningen.

Framöver kommer det också bli större skillnad mellan innehållet i print respektive digitalt både i Sydsvenskan och HD, enligt Pia Rehnquist:

"Ju mer vi satsar digitalt och ju mer vi lär oss om läsningen i både papper och på sajterna, desto tydligare är det att läsarna förväntar sig olika innehåll."