Poddguider, nya initiativ och tendenser på nätet. Det är något av vad som ska synas i Svenska Dagbladets utökade satsning på digital kultur.

Från och med i morgon, lördag, får bevakningen av vad som händer i den digitala världen mer utrymme i SvD:s printversion. 

– Vi kommer att satsa ännu mer på det framöver och inleder på lördag en satsning på att belysa framväxten av ett slags plattformssamhälle, där ett fåtal stora aktörer alltmer dominerar internet och formar människors vardag, säger kulturchef Lisa Irenius i ett pressmeddelande.

Frågan om plattformarnas allt starkare ställning kommer att behandlas av bland annat medieforskaren Jonas Andersson Schwarz, litteraturvetaren Alexandra Borg och skribenten och debattören Anders Mildner.

Kulturredaktionens medarbetare, bland annat Adam Svanell,Madelaine Levy och Clemens Poellinger, kommer att guida bland intressanta digitala kulturyttringar. 

På sajten har det digitala materialet om den digitala kulturen fått en egen sektion, SvD.se/om/digital-kultur