Reklamsajten Adland har startat en version av sajten på dark web där det är lättare att surfa anonymt. Detta för att sajtens besökare vill undvika reklam.

När Apple införde möjligheten att blockera reklam i Iphone märkte Adlands vd Åsk Wäppling en radikal förändring. Andelen besökare som använder reklamblockerare ökade till 65 procent.

Med anledning av detta lanserade hon förra veckan en version av sajten på dark web för de användare som vill surfa helt anonymt. Det tog henne cirka fem minuter att lägga ut sajten som gjorde henne till den andra större publicisten efter ProPublica på dark web. Sajten har hittills haft cirka 30–40 besökare.

– Det viktiga är inte hur många som besöker sajten utan att möjligheten finns, säger hon.

För hennes besökare, som till stor del består av personer inom reklambranschen, handlar det inte bara om att undvika synliga banners. Allt fler använder reklamblockerare och annan programvara för att undvika skadlig kod och för att säkra att ens personliga data inte sparas och sprids.

– Det är inte konstigt att fler nu vill ta kontroll över sin data. Jag har varnat för det här i över tio år. Om reklamnätverken inte hade varit så klantiga hade vi nog inte haft de här problemen med Adblockers nu, säger hon.

Enligt Åsk Wäppling är annonsnätverken snart omöjliga att skilja från spionprogram och skadlig kod.

– De har förvrängda .js, dolda iframes, många omdirigeringar, invasiv spårning, misstänkta toppdomäner, och sparar personlig data i webbadresser. 

Varför tror du att man inte lyssnat på dina varningar tidigare?

– Jag tror att det till viss del handlar om naivitet, att man har ökat cirkeln för vilka man litar på alldeles för mycket. Det är inte bara publiken som blir offer, utan även annonsnätverken som kan drabbas av reklampirater.

Hon tillåter själv inga tredjepartstjänster på sin sajt, men det är hon ganska ensam om. På många mediesajter anropas ett stort antal tredjepartstjänster, och dessa kan i sin tur anropa andra tjänster. 

– Släpper du in en tjänst får du ofta med fem andra. Om du tillåter anrop från exempelvis Twitter, Youtube eller Disqus så anropar de i sin tur andra tjänster.

De externa tjänsterna sparar ofta data från sajtens användare, och eftersom de lagrar så stora mängder data får de ut betydligt mer än sajtägarna. 

Ett annat problem är att en del av tredjepartstjänsterna kan släppa in oseriösa aktörer som nästlar sig in i koden. När det gäller så kallad "click jacking" blir även annonsnätverken lurade, Åsk Wäppling nämner som exempel ett knep som innebär att man lägger en osynlig iframe över knappen där man ska godkänna cookies på en sajt. När besökaren klickar för att godkänna cookies hamnar den istället på en annonsörs sajt.

– Då luras både användaren som tror att den godkänner cookies, och annonsnätverket som betalar pengar till piraterna.

Hon tror inte att bannerreklamen som den ser ut idag har någon framtid.

– Vi har nått en tipping point. För mig är det tydligt att publicisterna måste hitta andra sätt att tjäna pengar.

Adland.tv att adland.tv går att nå via Tor-nätverket via .onion-adressen http://zpvluacf3b3cjxm7.onion