Beslutet påverkar tidningsproduktionen – och framför allt sportredaktionen.

NTM-koncernen och Bring har ingått ett avtal om utdelning av brev och andra produkter.

– För oss i Norrbotten innebär det en miljonaffär, vilket är mycket glädjande, säger NSD:s chefredaktör och ansvarig utgivare Kalle Sandhammar.

Avtalet, som börjar gälla under våren, är enligt honom ett sätt att hitta nya intäkter och kommer i förlängningen att innebära mer resurser till lokaljournalistiken. Men en annan effekt av beslutet är att tryckningen av NSD och Norrbottens-Kuriren tidigareläggs.

I dagsläget har NSD tidigarelagd pressläggning en dag i veckan. I stället för klockan 22.34 pressläggs då tidningen 22.04. Men till våren kommer alltså antalet dagar att bli fler. Exakt hur många är inte bestämt än, utan påverkas av vad som händer på kvällarna.

– Nyhetsmässigt är det ingen ”big deal”. Vårt fokus är sedan länge det digitala, men vi kommer även fortsättningsvis att få med nyheter och sportresultat i papperstidningen, säger Kalle Sandhammar och fortsätter:

– Däremot måste vi förstås titta på vad det innebär rent arbetsmiljömässigt. Vår sportredaktion är mästare på att göra bra innehåll på kort tid, de är vana vid det. Men det finns ju så klart en bortre gräns för vad som är hälsosamt för deras blodtryck också. Beslutet är alldeles färskt, men vi har inlett en diskussion om arbetssättet.

Kalle Sandhammar understryker att det är viktigt att ha perspektiv, och han menar att brevutdelningen kan vara ett sätt att förlänga papperstidningens existens.

– I nuläget tar vi med brev när vi bär ut papperstidningen, i framtiden kan vi ta med papperstidningen när vi ändå bär ut brev. Allt handlar om att säkra resurser till journalistik i Norrbotten.