EU-kommissionens beslut om presstödet innebar att det inte var lika akut för Medieutredningen att bli klar i vår. Men något besked om utredningen får mer tid har inte kommit från Kulturdepartementet.

Medieutredningens förslag till nya mediepolitiska verktyg ska enligt direktiven vara klara sista april i år. Men i och med att EU-kommissionen i början av december godkände en förlängning av presstödet i dess nuvarande form till utgången av 2019 är tidspressen inte lika stor på Medieutredningen. När EU-kommissionens beslut blev känt började därför Medieutredningen diskutera med Kulturdepartementet om en förlängning av utredningstiden med sex månader.

Men något besked i frågan har det ännu inte blivit enligt Anette Novak som leder Medieutredningens arbete.

Utredningens referensgrupp utökades nyligen med Stina Honkamaa Bergfors, grundare av United Screen och tidigare chef för Google Sverige. Hennes breda kunskaper och erfarenheter - inte minst inom den mångfacetterade affärsdelen - är värdefulla för Medieutredningen anser Anette Novak.

Hur mycket inflytande har expertgruppen över arbetet och slutbetänkandet?

– Inget direkt inflytande. Gruppen är en av många vi möter regelbundet och de har endast en rådgivande funktion. Andra liknande grupper omfattar de av regeringen formellt utnämnda experterna, samt expertis vi mött under de samrådsmöten och rundabordssamtal som vi haft med ex sakfrågeexperter inom myndigheter och inom branschens många olika delar, säger Anette Novak.

Är du nöjd med den erfarenhet från olika branschföretag som finns i gruppen?

– Jag är mycket nöjd med gruppen, men de sitter inte i den som representanter för branschföretag, det är viktigt att understryka.