Gråtande förklarar Gui Minhai sig skyldig till brott och frånsäger sig hjälp från svenska myndigheter och medier. UPPDATERAD

För första gången sedan försvinnandet i oktober visade den kinesiska regimen upp den försvunne förläggaren och bokhandlaren Gui Minhai i tv i går. I ett inslag på statlig, kinesisk tv berättar Gui Minhai hur han för elva år sedan var inblandad i en trafikolycka då en ung kvinna ska ha dött av sina skador. Av erkännandet framgår att Gui Minhai dömdes till två års fängelse för händelsen, men flydde landet för att undgå fängelsetraff.

I videon erkänner Gui Minhai rattfylleri och förklarar att hans dåliga samvete tagit honom tillbaka till Kina för att avtjäna sitt straff. Gråtande frånsäger han sig sina rättigheter som svensk medborgare och förklarar att han självmant överlämnat sig till kinesisk polis. Vidare vädjar han åt internationella institutioner, medier och svenska myndigheter att respektera hans beslut att återvända till Kina för att sona sitt brott.

Men uppgifterna tillbakavisas av oberoende kinesiska PEN som anser att bokförläggaren utsatts för påtryckningar av kinesiska myndigheter, rapporterar Sveriges Radio:

"Jag är skakad, eftersom den kinesiska sidan använder sig av uppenbara lögner när de säger att han återvänt frivilligt och överlämnat sig själv", säger Huang Beiling, ordförande i den kinesiska PEN-klubben.

Inte heller Ola Wallin, styrelsemedlem i Svenska PEN och ordförande för internationella förläggareföreningen, IPA, tror på förklaringen:

"Inte för en sekund. Vem skulle åka tillbaka till Kina efter tolv år efter att ha kört rattonykter? Det är så osannolikt att det är sovjetisk nivå på det.", säger han till Svb.se.

Utveckligen i fallet Gui Minhai fick IPA att fatta beslut om att åka till Kina för att diskutera yttrandefrihetsfrågan i allmänhet och Gui Minhais frihetsberövande i synnerhet. Under resan kommer Ola Wallin att träffa företrädare från myndigheter samt branschfolk.

Gui Minhai försvann spårlöst från sin semesterbostad i Thailand i oktober förra året. Samma månad försvann tre av hans kollegor på det Hongkongbaserade förlaget Sage Communications som ger ut kritiska texter om den kinesiska kommunistregimen. I december försvann en femte publicist på samma förlag.

Internationella människorättsorganisationer och svenska Utrikesdepartementet har riktat skarp kritik mot både den thailändska- och den kinesiska regimen.