Utökar bevakningsområdet till Västerbotten och släpper en digital jobbförmedlingstjänst.

Nyhetstjänsten Eljester har sedan lanseringen för ett och ett halvt år breddat sin verksamhet genom att starta ytterligare två kanaler: Eljester hockey samt en kvinnlig Kiruna-kanal exklusivt på Instagram. I dag lanserar tjänsten ytterligare kanaler: Eljester Västerbotten, Eljester Jobb och Eljester Puls – där allt redaktionellt åsiktsmaterial samlas.

Markus Odevall, som grundade Eljester Norrbotten i juli 2014, säger att den geografiska expanderingen är naturlig eftersom den regionala utvecklingen sker åt det hållet:

– När vi arbetar mot Norrbotten ser vi att många av de aktörer vi samarbetar med jobbar både över Norrbotten och Västerbotten. Dessutom brottas länen med liknande utmaningar.

Han berättar vidare hur Eljester sedan starten kontinuerligt analyserar läget och sin egen marknadsposition och att de landat i att de kan göra mest nytta i gränssnittet mellan medielogik och regional utveckling.

En tjänst de identifierat som saknas är på temat jobb, enligt Markus Odevall. Därför lanseras nu en lokal jobbsökartjänst. Den digitala plattformen är byggd för att kunna hantera anställningar, konsultuppdrag och franchising.

– Vi ser dels att det är svårt att hitta kompetent personal i norra Sverige, och dels en trend som pekar mot att fler människor kommer att frilansa och startar företag. Så utifrån det har vi byggt den här tjänsten för att stärka utvecklingen i norr.

I dag lanserar ni flera nya tjänster och än fler utlovas under första kvartalet i år. Hur går det ekonomiskt för Eljester?

– Vi har gjort konsulting inom bolaget och den pengen har använts för att finansiera verksamheten. Det är först nu – med lanseringen av Eljester Jobb – som vi börjar sätta en affärsmodell som är relevant för utvecklingen av Eljester. Fram till nu har vi gjort annat för att finansiera det här och kunna bygga tjänsten i lugn och ro.

Hur ser trafiksiffrorna ut?

– Det går extremt mycket upp och ner. Men vi märker att det stora intresset finns när vi producerat eget material. När vi inte producerat något på ett tag kan vi ha veckor på mellan 500 – 1000 unika besökare. När vi däremot gjort bra saker har vi haft 40 000 - 50 000 unika besökare på en vecka, så då konkurerar vi med de stora tidningarna här uppe, säger Markus Odevall och fortsätter:

– Vi vet att vi har potentialen – nu måste vi bara hitta affärsmodellen.