Reaktionerna lät inte vänta på sig när Barometerns läsare blev utan tv-bilagan i förra veckan. 150 läsarkontakter senare bestämde man sig därför för att riva upp beslutet.

Tidningens chefredaktör, Anders Enström, var visserligen beredd på starka reaktioner, men inte i den mängd eller kraft som tidningen senare skulle mötas av:

– Vi bedömer att vi haft omkring 150 läsarkontakter på fem-sex dagar. Med våra erfarenheter och mått mätt så är det väldigt mycket. Det vi märkte var att det fortfarande är många läsare som har en väldigt stark relation till tv-bilagan. Vi fick flera långa samtal med personer som berättade på vilka olika sätt de använder tv-bilagan i vardagen.

Anders Enström beskriver veckans turbulens som en viktig påminnelse om att det fortfarande är en betydande del av publiken som inte är digital:

– Under de här dagarna när vi fått jättestarka reaktioner på att vi drar in en analog tv-bilaga har vi parallellt sett en rekordutveckling på Facebook, säger Anders Enström och fortsätter:

– Jag ser det som ett tecken på att läsningen i dag är väldigt polariserad. Då är det viktigt att kunna tänka både och: Att värna om kärnläsaren samtidigt som man ser till den digitala läsarens behov.

I går återinfördes därför tv-bilagan. Vad har ni mötts av för reaktioner?

– Vi har fått mängder av mejl och glada tillrop. Folk som har sagt att den indragna tv-bilagan var det enda de pratade om i vävstugan eller frisörsalongen. Så positiva reaktioner får vi inte när vi gör grävreportage eller dramatiska tv-satsningar, utan den här kärleken är starkare.

Men Anders Enström framhåller samtidigt att den besparing den indragna tv-bilagan var tänkt att ge nu måste till på annat håll:

– Ja, det är klart att den här besparningen vi hade tänkt göra, den får vi lösa på något annat sätt nu.