När en efterträdare är på plats lämnar Bosse Andersson uppdraget som redaktionschef på Dala-Demokraten för att ägna sig åt att bygga upp Mittmedias content marketing-verksamhet.

I maj 2013 tog Bosse Andersson över som redaktionschef och ansvarig utgivare för Dala-Demokraten men nu ska någon annan få ta över uppdraget.

Senaste halvåret har han ägnat sig åt att bygga upp Mittmedias content marketing-verksamhet. Det kommer nu bli hans nya uppdrag.

Är det lättare än att vara chef för DD?

– Det är annorlunda. Det går inte att jämföra. Det här uppdraget är mycket mer mätbart, så jag kanske inte är lika glad i hågen om ett år. Men nu känns det bra, säger Bosse Andersson.

I grunden handlar det om att säkra den lokala journalistikens överlevnad menar han. 

– Vi måste hitta andra sätt att tjäna pengar på. Så är det bara. Antingen kan vi välja att tycka att det är ledsamt eller så försöker vi göra något åt situationen, så är det bara.

Mittmedia har ”ett embryo till en native-desk” i Sundsvall. Men på sikt ska verksamheten växa ordentligt hoppas Bosse Andersson. Han sneglar lite på hur de kommersiella tv-bolagen har byggt upp sin verksamhet.

För de som jobbar med nyheter och aktualiteter går det inte att jobba med både och. Men för andra typer journalister som jobbar med underhållning eller mer konsumentinriktat material, till exempel bostäder eller husdjur, borde det går att hitta metoder för att även producera native-material menar Bosse Andersson.

– Det här har ju gjorts förut på många ställen. Det som är speciellt för vår satsning är att den görs lokalt. Och det är inte säkert att den ska begränsas till våra egna kanaler heller, det är vad som är bäst för våra kunder som ska avgöra.

När hans efterträdare är på plats är inte klart.

– Det är viktigare att det blir bra än att det går fort.

Läs också på Medievärlden Premium:

Långläst native-premiär för Mittmedia