Morgonkollen

Mediehusen ska samarbeta kring nyhetsmaterial, bilder och experter.

I början av december rapporterade Medievärlden att delar av CNN:s nyheter och featurematerial efter årsskiftet även skulle sändas i Expressen TV. I går blev det klart att också Aftonbladet ingått samarbete med CNN – och dessutom med tv-huset Al Jazeera.

Samarbetet med de internationella mediehusen är ett sätt för Aftonbladet att stärka sitt internationella innehåll. Tanken är att Aftonbladet snabbt ska få tillgång till – och kunna publicera – unika bilder och perspektiv från omvärlden.

"Jag är väldigt spänd över samarbetet. Vi har redan tjuvstartat lite och sett att det finns mycket bra material att använda. Särskilt nu med det amerikanska valet och det osäkra världsläget", säger Martin Ekelund, tf nyhetschef för Aftonbladet TV, till den egna tidningen.

Aftonbladets TV:s publik ta del av CNN:s nyhetsbilder tagna runt om i världen och kommer regelbundet att få lyssna till experter från CNN.

I överrenskommelsen gäller också att CNN får tillgång till Aftonbladets nyhetsinnehåll. Vid större nyhetshändelser, när Aftonbladets reportrar är ute på fältet, kommer de att rapportera direkt för CNN:

"Vi hade ett exempel nyligen då CNN ringde och ville ha bilder från Akalla när det var en skjutning i närheten av en skola", säger Martin Ekelund.

Samarbetet med Al Jazeera innebär, förutom att Aftonbladet TV får publicera delar av deras nyhetsmaterial, även möjligheten att sända flera exklusiva dokumentärer:

"Al Jazeera har ju en väldigt god inblick vad som händer i arabvärlden och Mellanöstern och är en stark partner där. Nu har vi valt att inleda samarbetet med dokumentärer och där har de väldigt goda ingångar på IS och vad det gäller att skildra hur terrororganisationen verkar." avslutar Martin Ekelund.