MMS siffror från 2015 visar att TV4 gjorde ett starkt år. Den digitala konsumtionen ökade kraftigt och linjärt gör TV4-gruppen sitt näst bästa år någonsin.

Tittarkonsumtionen av såväl onlinevideo som broadcasttv ökar. Kanalen TV4 gör sitt bästa år sedan 2007. Linjärt ökar tittandet med 20,9% procent. Digitalt visar siffrorna nästan en fördubbling av strömstarter (+95 procent) och tiden ökar nästan också stort  (+79 procent).

– De här siffrorna visar flera saker. Det ena är att linjär-tv har etablerat sig och landat på en nivå som visar att det fortfarande är en relevant tjänst för användarna och för Sveriges annonsörer. 2015 var året då linjär-tv kom tillbaka, och då är det extra roligt att TV4-gruppen tar andelar, säger Mathias Berg, kanaldirektör på TV4, och fortsätter:

– En annan reflektion är att, trots linjär-tv:s ökning, har den digitala konsumtionen fortsatt att explodera.

Mathias Berg tror att TV4:s framgångar beror på en kombination av en lyckad innehållssatsning och en välgenomtänkt paketering:

– Både vad gäller de digitala framgångarna och de linjära, så ligger det en väldigt lyckad innehållssatsning bakom det här resultatet. Vi ser till exempel en väldigt fin utveckling på våra nyhetssatsningar – både linjärt och digitalt.

Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle, bekräftar Mathias Bergs beskrivning av en god utveckling på nyhetssatsningarna och beskriver det plattformsöverskridande arbetet som en orsak:

– Det finns flera nycklar för att få det att hända, och man får jobba lite olika digitalt beroende på program, men det händer inte av sig själv. Både Nyhetsbolaget och TV4 har jobbat hårt tillsammans och lyckats synka strategier med det operativa nyhetsarbetet. Det handlar om att tänka plattformsöverskridande i varje del av produktionen.

Viveka Hansson pekar på det starka sambandet mellan digitalt och linjärt som framgången bakom utvecklingen för nyheterna och samhällsprogrammen.

– De här två stärker varandra – inte tvärtom. Vi ser en slags skorstenseffekt. Det är tydligt på nyhetsmorgon, men även på kvällsnyheterna. Den digitala utvecklingen det senaste året – både mätt i strömstarter och tid – har varit väldigt kraftfull. Samtidigt går den linjära titten upp, tvärtemot utvecklingen generellt för tablåtittande. Digitalt ser vi också att publiken tittar allt längre per strömstart. Det är viktigt. Vi vill att tittarna ska hänga kvar hos oss.