Gota startar en ny nyhetssajt som ska konkurrera med Gota-ägda Smålandsposten i Växjö. Intäkterna ska komma från mobilannonsering.

Namn och exakt lanseringsdatum är inte klart. Men någon gång i januari lanseras sajten som ska vara gratis och annonsfinansierad.

Den kommer att drivas av ett eget bola inom Gota Media som består av en redaktion med tre personer under ledning av Daniel Rydström som blir chefredaktör och ansvarig utgivare. Samt en säljare som enbart säljer sajten. 

– Smålandsposten är en konkurrent, men som delvis riktar in sig till en annan målgrupp. Vi hoppas locka läsare som idag inte tar del av lokala nyheter, exempelvis de yngre generationerna, säger Daniel Rydström, som idag arbetar med sport och TV på Smålandsposten

Smålandsposten har idag ganska stort fokus på sina prenumeranter och de flesta artiklarna på sajten är idag Plusmärkta.

Kan man säga att ni är motsvarigheten till att starta en digital gratistidning?

– Precis, en gratistidning med händelsebaserade nyheter i grunden, en del rewrites från SMP, SVT och SR men också en hel del eget material där vi framför allt kommer att fokusera på sport och nöje.

En av reportrarna kommer närmast från Aftonbladet tv, och rörligt kommer att vara en viktig del av innehållet. Till en början kommer det att handla om klipp

Daniel Rydström nämner Jkpg Live och Omni som två förebilder, och även om det från början enbart är mobil närvaro genom en mobilsajt säger han att de ganska snabbt kommer att lansera en app.

Henrik Cajnerud, marknadschef för marknadsområde Kronoberg inom Gota Media, säger att målet är att mobil annonsering ska vara den största intäktskällan redan från första året.

– I grund och botten är det och kommer att uppfattas som en mobilsajt i första hand, säger han.

Handlar det här om att förekomma eventuella framtida konkurrenter, som 24Kalmar, som blivit en konkurrent i Kalmar?

– Det är inte det primära, det viktiga för oss är att nå en kundgrupp som idag hamnat lite utanför.

Är ni en pilot?

– Ja, eftersom Gota Media gör detta vill man givetvis att det ska vara skalbart.

Budgeterar ni för vinst 2016?

– Nej, vi budgeterar för att komma igång och göra en väldigt bra produkt 2016.

Men för 2017?

– Ja, så är det.

Teknikutvecklingen kommer inte att ligga på det nya bolaget, utan kommer att skötas av Gota centralt, och sajten kommer att ligga på samma tekniska plattform som övriga Gota-sajter. Även annonsformaten kommer att vara samma.