Årets Dagstidning 2015 blev – Aftonbladet! Se vinnartexter, bilder och övriga pristagare här:

Årets Marknadsorganisation: Aftonbladet

Juryns medlemmar: Olle Lidbom juryordförande, Anna Rastner, Leslie Marsden, Lisa Lönner Pulkkinen

Juryns vinnarmotivering för Årets Marknadsorganisation: Med en rejäl skopa kreativitet och stor respekt för analys och fakta har årets vinnare moderniserat och vässat sin marknadsorganisation till absolut världsklass. Med genomdigitala och nyskapande arbetssätt som sätter läsaren i fokus har årets vinnare ökat värdet på sitt innehåll - för både läsaren och tidningen.

 

Årets Redaktion: Svenska Dagbladet Näringsliv

Juryns medlemmar: Anette Novak juryns ordförande, Anders Ahlberg, Maria Brander, Sakari Pitkänen, Daniel Sandström

Juryns vinnarmotivering för Årets Redaktion: Det finns ett antal svenska storföretag som innerligen önskat att denna redaktion inte varit så skicklig i sin nyhetsjakt. I en tid då PR-firmorna varit på väg att vinna slaget, har Årets redaktion klivit fram och fällt den ena 12-taggaren efter den andra. Framgångarna har byggts med ett uppfriskande mod och imponerande uppfinningsrikedom kombinerat med en välavvägd profilering av reportrarnas personliga varumärken.

 

Årets Kampanj: UNT - 40-klubben Riksmäklaren!

Juryns medlemmar: Olle Lidbom juryordförande, Anna Rastner, Leslie Marsden, Lisa Lönner Pulkkinen

Juryns vinnarmotivering för Årets Kampanj: Med ett tätt samarbete med sin kund har årets vinnare skapat en arbetsprocess och resultat som förnyat vinnarens kreativitet och erbjudande. När andra fortfarande bara skissar på kanaloberoende 360-lösningar så har årets vinnare i nära samarbete med sin kund skapat en modell som har stort värde för både kunden, läsaren och mediehuset. Resultatet och genomslaget imponerar.

 

Årets Utgivare, Mommapriset: Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen

Juryns medlemmar: Eva Hamilton juryns ordförande, Kerstin Brunnberg, Karin Olsson, Tobias Regnell, Daniel Sandström

Faktatext om Momma-priset: Momma-priset har lånat sitt namn av en av Europas första kvinnliga redaktör, Margareta Momma, som bland annat var redaktör för Stockholm Gazette på 1740-talet. Hon drev en orädd publicistik i upplysningens anda och stod upp mot tidens censurväsende. Priset ges därför till en person som genom sina handlingar bidragit till och lyft fram vårt unika system med ansvarig utgivare

Juryns vinnarmotivering för Momma-priset: Årets pristagare vågar på ett konstruktivt sätt pröva gränserna för det publicistiska utrymmet. Han är en outtröttlig folkbildare i ansvarigt utgivarskap som i alla tänkbara kanaler förklarar sina beslut – samtidigt som han aktivt gett ökad synlighet för genmälen och klander. För ett vaket utgivarskap som berör: Årets utgivare är Thomas Mattsson, Expressen.

 

Årets Dagstidning – helhetspriset: Aftonbladet

Juryns medlemmar: Kerstin Brunnberg juryns ordförande, Anette Novak, Anders Ahlberg, Maria Brander, Sakari Pitkänen, Daniel Sandström, Olle Lidbom, Anna Rastner, Leslie Marsden, Lisa Lönner Pulkkinen

Juryns vinnarmotivering för Årets Dagstidning Helhetspriset 2015: Årets vinnare har utvecklat egna idéer, skapat ett bestående helhetsintryck och trafikrekord. Tidningens förmåga att inte bli en fet katt imponerar och inspirerar, vilket även syns i ett starkt resultat. Här är en vinnare som aldrig tittar bakåt eller åt sidorna. Här är det ständigt full fart framåt med full transparens i analys och idéarbete pådrivet av en övertygad företagslednings fasta hand. Årets Dagstidning 2015 är – Aftonbladet!

Här finns bilder från prisutdelningen. (Fotograf: Linnea Norberg, Ung Media.)