I helgen visade Norrbottens Kuriren och NSD hur det skulle se ut om medieföretag inte bevakar omvärlden. En demonstration som fick spridning utanför Sveriges gränser.

Med ett antal tomma sidor i lördagstidningen ville NSD och Norrbottens Kuriren berätta hur det skulle vara om medieföretagen inte har en lokal bevakning. Den första läsarreaktionen fick NSD:s chefredaktör Kalle Sandhammar tidigt på morgonen. 

Iklädd morgonrock vittjade han brevlådan samtidigt som grannen.

– Jag visste vad som väntade men hon hade ju ingen aning. Hon blev förvånad men tyckte sedan att det var både roligt och effektivt.

Samtalen fortsatte sedan hela helgen. Både i den fysiska tillvaron och på nätet. Debatten både i tidningen och på olika sociala medier om behovet av tidningsföretagen har varit intensiv. Och det har varit både ris och ros.

– Det är klart att det är så. Annars hade jag nästan blivit orolig, säger Kalle Sandhammar.

Mycket grundar sig i att NSD och Kuriren kommer att börja ta betalt för stora delar av innehållet på nätet inom en nära framtid.

För de som redan är prenumeranter är det här överhuvudtaget ingen fråga. Sedan tycker en stor del av våra läsare på nätet som i dag inte betalar att det vi gör har ett värde och att de är villiga att betala. 

– Det finns också några som aldrig skulle betala, och de kommer gärna in med kommentarer redan halvsju på morgonen som går ut på att vi aldrig kommer att klara det och lika gärna kan lägga oss ner och dö. Den här, rätt högljudda, gruppen kommer vi aldrig att få som kunder… 

Men den betalmodell som tidningarna lanserar snart (något datum är ännu inte officiellt) kommer inte att vara det som räddar den lokala journalistiken i Norrbotten.

– Den är bara en hygienfaktor. För att vi ska klara oss i framtiden krävs det andra intäkter, nya intäkter.

Greppet med blanka sidor fick spridning via sociala medier i helgen. Något som resulterade i att norska Aftenposten ringde Kalle Sandhammar sent på söndagskvällen för att göra en intervju.

Aftenposten, som också ska börja ta betalt för sitt digitala innehåll i höst, berättade att NSD:s läsare fick ”hakeslepp” när de skulle hämta sin lördagstidning.

Chefredaktör Hilde Haugsgjerd har dock inga planer på en Aftenposten ska göra liknande kampanj.

Här kan du läsa NSD/Kurirens artikelserie "Journalistik i förändring"