14:45

Föreningen Vetenskap och folkbildning utsåg tre journalister till Årets Förvillare. Nu har namnen tagits bort från sajten.

I pressmeddelandet från VoF hette det att tre namngivna personer "på P3 Nyhetsguiden kritiseras för sin ovetenskapliga hantering av vetenskapliga frågor. Genom hela serien av program om HPV-vaccinet förväxlades inrapporterade effekter med statistiskt bekräftade bieffekter, vilket gav en felaktig bild av riskerna med att vaccinera sig".

Men minst en av de namngivna hade ingenting med inslagen om HPV-vaccinet att göra.

– De namnger ju inte vem som gjort inslaget så priset gick till hela redaktionen. När en av dem hörde av sig och sade att hon inte varit inblandad valde vi att ta bort namnen från sajten, säger Vetenskap och folkbildnings ordförande Martin Rundkvist.

Varför namngavs just dessa tre?

– Det var de som representerade programmet på pressbilden på sajten. 

Så ni anser att alla journalister på en redaktion är ansvariga för allt som görs där?

– Framför allt är det väl redaktionschefen som är ansvarig, men priset ges till hela redaktionen.

Borde det inte vara redaktionschefen eller ansvarig utgivare som namnges då?

– Nja, ofta har enskilda medarbetare väldigt stora friheter på en redaktion, och priset har vi gett till hela redaktionen.

Är det inte bättre att inte ha några namn alls i så fall?

– Det kan jag hålla med om, det som var ovanligt här var att den som gjorde pressmeddelandet gick in och hämtade bild och namn på dessa personer från programmets sajt.