En 35-procentig trafikökning vecka 16 innebär att SvD.se nu är större än konkurrenten DN.se.

Gapet mellan sajterna har stadigt minskat, från 450 000 i mars i fjol till 190 000 i mars i år. Förra veckans lansering av den nya näringslivssajten nliv.se gjorde att sajten passerade DN.se.

Fredric Karén, chef för SvD.se kallar det för en smått historisk dag:

Jag har gjort en bloggpost om det här. Och det är en text som jag drömt om att få skriva i över fyra år.

 Är det inte en liten ökning med tanke på alla läsare som ni kan få från Aftonbladet nu?

För det första är detta inte riktigt en full vecka då vi gick upp i tisdags. Sedan är det så att vi inte vill vara för tabloida. Vi kan säkert få massor av trafik från Aftonbladet, men vi vill fånga rätt individer.

Kommer ni att fortsätta vara störst?

Det kommer säkert att pendla mellan oss och DN under en period. Men nu har vi visat vad vi vill och kan.

Spelar det någon ekonomisk roll att ni är störst?

Inte på kort sikt. Men på längre sikt så spelar det roll.

Under vecka 16 var det 1 586 578 unika besök på SvD.se. Av dessa kom omkring 620 000 från nliv.se. Nästa drömgräns för Fredric Karén är att nliv.se ska bli större än DI.se som i senaste KIA-index låg på 888 511 unika besökare.

– Men det ligger en bit fram. DI.se är enormt duktiga och har mycket lojala läsare.