14:45

I går passerade SvD.se konkurrenten DN.se i KIA-index. Nästa drömgräns för Fredric Karén, chef för sajten, är att affärssajten Nliv.se ska bli större än DI.se.

Mätt i vad? säger Linus Paulsson, chef för DI.se.

Unika besökare.

Det kan nog dröja. Men sedan finns det andra mått som är minst lika viktiga. Tittar man på antalet sidvisningar ligger vi på 18 miljoner per vecka och Nliv på 1,8 miljoner. Det är ingen konst att få upp siffrorna när det gäller unika besökare om man kan få trafik från Nordens största sajt.

Sedan får man se hur det går på sikt. De provade det med E24 utan större framgång.

Så ni tittar inte på unika besökare på DI.se?

Det är självklart ett jätteviktigt mått. Inte minst för annonsörerna som vill ha siffror på räckvidden. Men det går inte att bara titta på ett mått om man vill se hur populär en produkt är. 

Vill man ha ett annat mått på framgång så hade vi en omsättning på omkring 100 miljoner kronor i fjol och en vinst på runt 40 miljoner 

Vad tycker du om Nliv?

– Det är för tidigt att uttala sig egentligen. Men jag ser inte så mycket nytt. Det märks att de bemannat ner redaktionen. De måste få mer tid på sig att visa på vad de kan, och visa på bredden i sin journalistik. Och vilka är bättre på att avgöra det än läsarna?