I maj kommer Metro Värmland – som helt och hållet ska göras av Värmlands Folkblad. Om fem år hoppas Metros vd att franchisekonceptet ska finnas i minst tio städer.

Sedan slutet av 2005 har Värmlands Folkblad gjort en lokal edition av Metro som gått under namnet Insticket. Samarbetet har gått ut på att VF fyllt fyra lokala sidor med redaktionellt och kommersiellt innehåll samt tryckt tidningen.

Nu ska VF ta över produktionen helt och hållet. Den nya tidningen Metro Värmland ska innehålla en blandning av VF:s material och Metros riksmaterial, och blir på 20 - 24 sidor per dag. Men annonserna ska säljas av VF.

Hur går det med riksannonserna?

– Vi för diskussioner med Metro och hoppas de kan förmedla kontakter med riksannonsörerna, säger Ulrika Obstfelder Peterson, vd för Värmlands Folkblad.

Satsningen innebär att tidningen skaffar en säljare som enbart ska jobba med Metro samt förstärker redigeringen med en halvtid. 

Vilken packningsgraden ska tidningen ha?

– Vi jobbar på att den ska vara 40/60 ungefär. Som en dagstidning ska vara, säger Ulrika Obstfelder Peterson.

För att öka räckvidden för tidningen ska också antalet ställ i Karlstad, Kil och Kristinehamn utökas från 50 till totalt omkring 100.

Kommer den här satsningen att gå ut över VF?

– Nej, jag tror tvärtom att den kommer att stärka VF som en länstidning. Annonsörerna kommer att få mer utrymme och möjlighet att nå nya läsargrupper. Vi får också möjlighet att locka med fördjupande läsning i huvudtidningen.

Hur mycket VF räknar med att tjäna på att göra Metro Värmland vill Ulrika Obstfelder Peterson inte gå in på. Men hon tror att den kommer att bli ytterligare ett intäktsben för VF – och en bättre inkomstkälla än Insticket. 

Om fem år ska Metro ha franchisetidningar i 10 av Sveriges 20 största städer. Det är drömscenariot för Metros vd Andreas Ohlson:

Och det ska förhoppningsvis ge oss mellan 500 000 och en miljon nya läsare.

Men först ska projektet med Värmlands Folkblad utvärderas. Tidningen ska få en ”väl tilltagen startsträcka” innan Metro vill ha en franchiseavgift.

– De står för hela risken, då är det inte mer än rätt att vi inte tar betalt från början. Men när det blivit en lönsam affär tar vi en del av försäljningen.

Visar sig konceptet fungera hoppas han att landsortstidningar ”på bred front kommer att ta till sig det här”.

Han ror att det främst kan vara attraktivt för andratidningar.

Men det är få andratidningar som inte ägs av förstatidningen på orten. Tror du att det skulle fungera då?

Så kan det vara. Men det finns kanske ett antal förstatidningar också som tittar på att dra igång en gratistidning. Det här skulle förenkla avsevärt för dem.

– De får bra läsarsiffror redan från start tack vare Metros välkända varumärke och möjlighet att på ett mycket billigt sätt starta en egen tidning. I och med att de använder sitt eget redaktionella material räcker det i princip med att förstärka redigeringen med en person. Säljorganisationen har man ju redan.