Dagens Nyheter reagerar starkt på att Sveriges Television nominerats för Carema-avslöjandet.

Att SVT skulle ligga bakom Carema-avslöjandet om missförhållandena inom äldrevården är en nyhet även för folk i branschen. Men det är Dokument inifrån och inte Dagens Nyheter som nominerats till Föreningen Grävande Journalisters pris Guldspaden.

– Det är närmast som ett skämt, säger Dagens Nyheters redaktionschef Åsa Tillberg till Medievärlden. DN:s avslöjande publicerades nästan en månad innan SVT:s – vår första publicering var den 11 oktober.

Reportrarna Josefine Hökerberg och Mia Tottmar har jobbat med historien i flera månader, berättar Tillberg.

– Det är normalt nyhetsarbete för oss, men Föreningen Grävande Journalister kanske föredrar att journalister låser in sig i ett rum i många månader eller år. För oss är även nyhetsarbete grävande journalistik.

– (Guldspaden) är en intern journalistgrej. Hela Sverige vet att Carema är DN:s stora avslöjande, ett av de största inom svensk journalistik på mycket länge. Det viktigaste för oss är att läsarna vet att det här är DN:s gräv och att våra jobb kan förändra samhället.

Varför fick ert Carema-gräv så stort genomslag?

– Det har berört så många eftersom nästan alla har någon i sin närhet som är äldre och i behov av vård. Det väcker förstås känslor. Och så ska man ju bli gammal själv. Det handlar också om hur riskkapitalbolag blivit rika.

Guldpadejuryn hade tre Carema-gräv att ta ställning till. Förutom SVT:s och DN:s hade också TV4 skickat in ett tävlingsbidrag.

– Tidsaspekten är inget vi värderat över huvudtaget, säger UNT:s publisher Hanna Stjärne, ordförande för 2011 års Guldspadejury.

– Av dessa tre var det TV4 Stockholm som publicerades först. Sedan Dagens Nyheter och sedan SVT:s Dokument Inifrån.

Varför blev det SVT:s bidrag som nominerades?

– Jag kan inte kommentera det.

I Guldspadejuryn sitter bland andra Svenska Dagbladets redaktionschef Martin Jönsson. Men han var inte i rummet när DN:s bidrag togs upp, enligt Hanna Stjärne.