På måndag släpper Hallpressen tolv Ipad-appar.

Ipad-apparna bygger helt på innehållet i koncernens papperstidningar. Något extra redaktionellt innehåll kommer inte att finnas. Men för annonsörerna finns möjlighet att köpa unikt utrymme. Och det har varit populärt.

– Vi har sålt allt utrymme fram till mitten av april, säger Daniel Bacelj, chef för Hallpressens digitala medier.

Det är bara prenumeranter som får möjlighet att ladda ner innehållet i utgångsläget. I ett senare skede kan det bli aktuellt med till exempel en lösnummermodell.

Om och när det blir får vi se, säger Daniel Bacelj.

Apparna bygger på pdf-versioner av papperstidningarna. Några live-lägen eller rörliga inslag kommer inte att finnas där.

Det här är fullt tillräckligt. Det finns en övertro på teknik och häftiga lösningar, säger Daniel Bacelj.

Enligt honom har det funnits ett stort sug från läsarna att få tillgång till tidningen även i läsplattor. 

– Sedan är vår e-tidning populär också. Den motsvarar över tolv procent av den totala upplagan, säger Daniel Bacelj.