Alla Vinnare i Årets Dagstidning. Uppdaterad med nomineringar och bildspel med vinnarna.

Årets Dagstidning - Digitala Medier

Svenska Dagbladet

Nytänkande, men ändå en prioritering av det mest grundläggande: varumärke och identitet. Årets Dagstidning Digitala Medier har med begränsade resurser vågat gå mot strömmen och skapat något nytt och visionärt.  Årets dagstidning Digitala Medier är Svenska Dagbladet. 

Jury: Magnus Höij, chefredaktör, Internet World (ordförande), Mattias Fyrenius, strategi- och utvecklingsdirektör, KF Media, tidigare TV4 Digitala Medier och E24, Hanna Stjärne, framtidsanalytiker, Sveriges Radio.


Årets Redaktion

Expressen

I 43 dagar stod dörren öppen för läsarna. Redaktionen lyssnade, lärde, rapporterade och skapade direktkontakt mellan medborgarna och makten på ett nyskapande sätt där alla mediekanaler användes. Redaktionen har samtidigt gjort ett storartat nyhetsarbete. Det bevisar flera viktiga scoop som hela världens medier citerat och följt upp. Årets redaktion är Expressen.

 

Christina Jutterström, journalist, tidigare vd på SVT och chefredaktör på DN och Expressen (ordförande), Kerstin Brunnberg, journalist, tidigare vd Sveriges Radio, Anders Gerdin, konsult, tidigare chefredaktör på Aftonbladet, Ulrica Ambjörn, konsult, tidigare chefredaktör Vår Bostad.

 

 

Jury:

Årets Marknadsinsats

Aftonbladet Rockbjörnen

Från idé till slutprodukt är den här marknadsinsatsen väl genomförd in i minsta detalj. Genom att förädla ett gammalt koncept har vinnaren fått en ny plats i ett nytt medielandskap. Med interaktivitet och god förståelse om sin målgrupp går man i bräschen för att utveckla det digitala mediet och därmed har man lyckats gör sin Rockbjörn till folkets pris.

 Jury: Olle Lidbom, medieanalytiker, Vassa Eggen (ordförande), Silla Levin, AD Forsman & Bodenfors, Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King.

 

 

 

Årets Annonskampanj

UNT Riksmäklaren

Målgruppen är desperat men svårflörtad. Genom att förstå både annonsörens mål och få målgruppen att nappa på rätt lockbete har vinnaren skapat en kampanj funkar på flera nivåer utan att krångla till det. Ibland räcker det med att säga rätt sak på rätt plats vid rätt tillfälle helt enkelt.

 Jury: Olle Lidbom, medieanalytiker, Vassa Eggen (ordförande), Silla Levin, AD Forsman & Bodenfors, Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King.

Årets Säljare

Anna Smidemark

Övertygar med sina positiva personliga egenskaper såväl som med imponerande säljresultat. Med hög kompetens, en personlig mognad och inte minst hårt arbete har hon modet att fatta egna beslut för att hjälpa sina kunder och samtidigt kraftigt överträffa sina försäljningsmål. Grattis Anna Smidemark på Dagens Nyheter!

Liv Sandberg, Starcom Sverige, (ordförande) Alexi Logotehtis, försäljningsdirektör Clear Channel, tidigare försäljningschef DN och Metro, Håkan Gustafsson Carat Sverige.

 

Årets Annonsorganisation

Dagens Nyheter

Under året har denna annonsorganisation visat på en stor lyhördhet mot marknaden och utvecklat starka annonsörsdrivna produkter i kombination med ett strukturerat och professionellt arbetssätt. Detta resulterar i ökade marknadsandelar och dokumenterad ökad kundnöjdhet. Vi säger stort grattis till Dagens Nyheter!

Jury: Liv Sandberg, Starcom Sverige, (ordförande) Alexi Logotehtis, försäljningsdirektör Clear Channel, tidigare försäljningschef DN och Metro, Håkan Gustafsson Carat Sverige.

Årets Distributör

Ingemar Stenson, Tidningsbärarna

Med öppenhet för samverkan i system och affärslösningar. Med engagemang och konstruktivt nytänkande, ifrågasatt avtalskonstruktioner och regler. Med en oförtruten vilja att utöver morgontidningar leverera allt ifrån hostmedicin, bildelar till kyrknytt. Allt i syfte att stödja och utveckla kärnaffären

Jury: Göran Henriksson, vd Milko, tidigare vd Östersundstidningar (ordförande), Naomi Seid, chef för Tidningstorget, tidigare vd Titeldata, Hans Lindberg, tidigare vd UNT Distribution.

 

Årets Dagstidning - Helhetspriset

Norrköpings Tidningar

När varje kanal får bli bäst på just sitt uttryckssätt skapas en helhet, som blir betydligt mycket mer än delarna. Det konsekventa mål- och  uppföljningsarbetet ger effektiva strategier och inte minst lönsamhet. Vinnaren är en föregångare, vilket blir till glädje och nytta för både läsare, annonsörer och andra mediehus. 

Jury:  Christina Jutterström, journalist, tidigare vd på SVT och chefredaktör på DN och Expressen (ordförande), Magnus Höij, chefredaktör, Internet World, Liv Sandberg, Starcom Sverige, Olle Lidbom, medieanalytiker, Vassa Eggen, Göran Henriksson, vd Milko, tidigare vd Östersundstidningar.


Årets dagstidningstryckeri över100 000 ex: V-tab Norrtälje med Länstidningen i Södertälje 

Årets dagstidningstryckeri upp till 100 000 ex: Ektab, Eskilstuna-Kurirens tryckeri 

 Bildspel Årets Dagstidning: