Aftonbladet bryter nu definitivt med TS och låter företaget PWC revidera upplagan.
– Vi utmanar alla att låta PWC köra sin röntgenstråle genom upplagan, säger Jan Helin.

Aftonbladet har länge uttryckt missnöje med TS upplageredovisning, och väljer nu att lämna. helt Istället kommer tidningen att låta företaget PWC  redovisa upplagan i ett som kommer en gång i månaden.

Jan Helin säger att det finns två viktiga mått för Aftonbladet: Räckvidden som är den viktigaste valutan på annonsmarknaden och upplagan som är det enskilt viktigaste affärsmåttet.

– Därför är det extremt viktigt att upplagesiffran är så ren, korrekt och skalad som möjligt. TS ger oss inte det. Det är inte tillräckligt öppet och transparent, och stimulerar till åtgärder som får icke fullbetalda tidningar att se ut som fullbetalda.

Hade ni gjort det här även om det inte var så att Expressen är på väg att komma ikapp er i TS-mätningarna?

– Ja, och det stämmer inte att de närmar sig oss. Det handlar om att GT och Kvällsposten ligger still, och det finns inga rationella eller affärsmässig skäl att baka in deras upplaga i Expressens.

– Vi har en kvällstidning som är på väg in i ett transparent system och en kvällstidning som är på väg in i ett system av slutenhet.

Hur ser ni på att jämförbarheten försvinner när ni har ett eget system?

– Det är en oönskad bieffekt. Vi skulle gärna se att Expressen, GT och Kvällan går in i systemet. Vi välkomnar och utmanar alla att låta PWC köra sin röntgenstråle genom upplagan.

Kommer ni att redovisa bilagorna också?

– Vi ska titta på det, vi mäter varken räckvidd eller upplaga för bilagorna idag, och annonsörerna har inte efterfrågat det. Bilagorna kom till för att stötta upplagan men är nu en stor del av vårt resultat. Det skulle vara en klockren optimering av upplagan, eftersom de styrs mot specifika målgrupper.

Medieintyget består av:

  1. De av PWC reviderade upplagesiffrorna för den tryckta och den digitala upplagan separat. (Uppdelat på fullt betalda, Rabatterade och Friexemplar)
  2. Räckviddssiffrorna för den senaste månaden uppdelat på Aftonbladet .se (Orvesto Internet), Aftonbladet papperstidiningen (Orvesto Dag), Aftonbladet-tv (Orvesto Internet) och mobil.aftonbladet.se (Sifo Analytics)
  3. Den totala räckvidden per dag.
  4. Tidningens egna kommentarer till siffrorna.

Några faktorer som varit avgörande för Aftonbladets val av PWC:

  • TS-upplagan avgörs i en diskussion med TS och tidningen kan till viss del styra sin egen upplaga. Medieintyg görs externt genom att PWC får tillgång till systemen och tidningen har ingen möjlighet att påverka. Det ökar transparensen, menar Aftonbladet.
  • Aftonbladet anser att TS har ett för komplext regelverk, och att även själva redovisningen är för komplex, PWC:s medieintyg visar bara tre värden: fullt betalda exemplar, rabatterade exemplar och friexemplar.
  • Aftonbladet tycker att det varit ett problem att tidningarna själva kunnat välja när de vill redovisa sin upplaga. PWC:s mätning kommer samtidigt för alla.
  • PWC mäter upplagan också den digitala upplagan, det vill säga Plustjänster, pdf-tidningar och liknande, på samma sätt som den tryckta upplagan.
Filer: