I år gör Sydsvenskan-koncernen ett något oväntat plusresultat. Hade man tagit fel beslut för tre, fyra år sedan hade det varit mörkare menar vd Johan Ståhl. Inom några veckor ska en annan fråga avgöras. Trycka i egen regi eller inte i framtiden? Fortfarande en öppen fråga, enligt Johan Ståhl.

Sydsvenskans ledning hade låga förväntningar på 2010. Budgeten utgick från ett minusresultat på 50 miljoner kronor på en omsättning på närmare 1,1 miljard. Men när koncernen stänger böckerna för det här året blir rörelseresultat en vinst. Mycket beroende på starka siffror från huvudtidningen.

2011 ska vinsten vara omkring 90 miljoner på en omsättning som då överstiger 1,2 miljarder. Men vd Johan Ståhl hoppas att det ska gå ändå bättre:

– 90 miljoner ska vi klara om inget oförutsett inträffar. Men med lite tur och med hjälp av bland annat konjunkturerna kan det bli ändå bättre. 

Drygt 25 miljoner vinstkronor till kan det bli om allt går Sydsvenskans väg 2011 tror Johan Ståhl. 

Att resultat hamnar på plus i år beror på de åtgärder som genomfördes 2008 och 2009 anser han. Antalet anställda minskades med ett 100-tal och mycket energi lades ner på att hitta så kostnadseffektiva lösningar som möjligt. Att ta de besluten 2007, när tiderna fortfarande var goda, var helt rätt, anser Johan Ståhl:

– För även om nästa års resultat blir 90 miljoner kommer annonsintäkterna att vara omkring 120 miljoner lägre än de var 2007. 

De nivåerna kommer det att dröja innan företaget når igen. Inte ens när den högkonjunktur vi nu är på väg in når sin kulmen, vilket enligt Sydsvenskans prognoser kommer att ske 2013 – 2014 kommer Sydsvenskan att vara tillbaka där. Om man bara ser på print.

– Därför gäller det att ha fler ben. Tilläggsprodukter som böcker och andra tidningar till exempel.

Men tilläggsprodukterna går också hitta på den digitala sidan. Arkivet, recept eller olika former av sms-tjänster är några exempel som kan bli aktuella.

Allt sprunget ur ett innehåll som vi redan har idag men paketerat på ett annat sätt.

För nu har man kommit långt när det gäller den interna effektiviseringen. Kanske till och med för långt:

Vi ska inte ha mer samordning i koncernen, snarare tvärtom, säger Johan Ståhl.

Något som inte minst ligger i Jörgen Svenssons uppdrag. Som tidningschef för Ystads Allehanda, Trelleborgs Allehanda och Kristianstadsbladet ska han säga nej när Johan Ståhl kommer med något mindre bra förslag.

– Han ska plocka russinen ur kakan. Inget annat, det gäller att bevaka och bevara den lokala profilen.

Nästa stora beslut för Sydsvenskankoncernen är hur tryckfrågan ska lösas i framtiden. Tre alternativ är aktuella.

• Att bygga nytt tryckeri. På Johan Ståhls skrivbord finns en kalkyl som är ”den fördelaktigaste jag sett under mina år i branschen”. Ny och högeffektiv maskinpark ger en snabb återbetalning på investeringen. 

Ett mycket bra alternativ.

• Att någon annan aktör köper anläggningen och bygger en ny med Sydsvenskan som huvudkund.

Där har vi några alternativ som vi tittar på.

• Att utnyttja befintlig tryckerikapacitet i antingen Sverige eller Danmark.

Även där är det några som vi pratar med.

Målet är att ta ett beslut inom några veckor.

Är alla alternativ aktuella fortfarande?

Ja, så är det.

Ligger alla lika bra till?

Det vill jag inte uttala mig om. Men som du förstår så skiljer det inte så mycket mellan dem.

Att det blir en bra lösning på tryckerifrågan innebär en rejäl kostnadsbesparing för Sydsvenskan. Det handlar om några 10-tals miljoner per år enligt Johan Ståhl.

Så det är en väldigt viktig pusselbit för oss.

Oavsett vilket alternativ det blir så måste det förankras hos Bonniers. Men avgörandet ligger väldigt mycket hos Sydsvenskan enligt Johan Ståhl. Och förankringsprocessen är inget som sinkar beslutet:

– Om jag säger att det inte blir något beslut innan nyår när du ringer om några veckor så beror det inte på att Bonniers försenat det. Det är jag övertygad om.