Sydsvenskankoncernen går mot en resultatförbättring på drygt 100 miljoner kronor. En stark vändning på annonsmarknaden bidrar. (Uppdaterad)

- Jag upplever det som en kraftig vändning och jag tror vi kan nå en rörelsevinst i år på runt 50 miljoner kronor, säger Sydsvenskankoncernens vd Johan Ståhl, som i dag redovisat resultatet för de första sju månaderna för styrelse och personal.

50 miljoner i rörelseresultat skulle innebära en förbättring jämfört med 2009 på drygt 100 miljoner kronor. 2009 blev förlusten i rörelsen 67,5 miljoner. Inklusive omstruktureringskostnader blev dock den samlade förlusten 176 miljoner kronor.

Det samlade resultatet per den sista juli är fortfarande negativt, minus 12,3 miljoner kronor, men det är 67,4 miljoner kronor bättre än motsvarande period i fjol.

Annonsintäkterna ökade med 31,3 miljoner till 392,7 miljoner kronor under perioden.

– Det ser ruggigt bra ut även i fortsättningen, säger Ståhl.

–  Vi har en ökning på annonsintäkterna första halvan av augusti på 22 procent. Så jag tror att vändningen definitivt är här för att stanna, även om det fortfarande är nervöst på marknaden

- Vi ser ett resultat av de kostnadsbesparingar vi gjort och att intäkterna börjar vända och komma tillbaka. Med de besparingar vi gjort är vi väldigt bra rustade när vi nu går mot bättre tider.