För Eva Hamilton är sociala medier en av de viktigaste sakerna att hålla koll på. Men hur långt har företaget kommit? Medievärlden har frågat Sofia Mirjamsdotter, Brit Stakston, Anna Lindberg och Kristin Heinonen.

Kristin Heinonen är strateg inom sociala medier, skriver på What's next och utbildar bland andra Sveriges Radio i sociala medier:

Vad gör SVT bra i sociala medier?

- Jag gillade initiativet att ha en studioreporter aktiv på Twitter under valvakan till Europaparlamentet i våras. Det fanns möjlighet att påverka diskussionen i studion, komma med synpunkter och ställa frågor.

- Det är också kul att se att de börjar skaffa en närvaro på andra plattformar än SVT.se. Plus har en fanpage på Facebook där de börjat prata med tittare och be om tips. Det betyder att de använder sociala medier som ett journalistiskt redskap.

Vad skulle de kunna göra bättre?

- Jag tror att det i framtiden kommer att vara naturligt att reportrar jobbar aktivt med sina individuella nätverk online. Det är egentligen ingen skillnad mot innan. Ju fler kontakter och ju bättre nätverk du har, desto mer ökar chanserna till tips och att fånga upp bra nyheter tidigt. Men det är inte alla som jag ser från SVT på nätet som är så kommunikativa. Det finns de som mest bara tweetar ut lite tankar, men som inte följer så många och inte verkar delta i en diskussion. Det är synd.

Hur kan de jobba med transparensen för att väga upp nedläggningen av "öppen redaktion"?

- Att ge de anställda stor frihet att experimentera och använda nätet i sitt arbete. Jag tror inte på att sätta upp regler, snarare att stötta och ge utrymme till de som har bra idéer. Det kan vara tillfälliga satsningar och behöver inte vara så omfattande som att ha en hel "öppen redaktion". Här är SVD:s grävblogg ett lysande exempel.

 

Sofia Mirjamsdotter, skriver om sociala medier på Same same but different, Aftonbladet och Bloggvärldsbloggen och håller i utbildningar om sociala medier:

Vad gör SVT bra i sociala medier?

- Ganska lite... SVT Play är bra men knappast social. SVT Debatt på nätet gillar jag också, men annars är det mest enskilda medarbetare som använder sociala medier i den mån de får, somliga twittrar och enstaka redaktioner försöker jobba med Facebook, men förtjänsten är knappast SVTs centralt. Ingen skugga alls på de som försöker och vill, men stoppas av bautaorganisationen och skräckslagna chefer.

- En bra grej var YouTube-satsningen inför EU-valet. Mer sånt. Men gärna med mer integration mellan de sociala medierna och programmen som sänds.

Vad skulle de kunna göra bättre?

- Med tanke på att SVT är Public Service som betalas av medborgarna - det mesta. SVT borde ligga i framkant och vara först med det mesta, framförallt borde SVT jobba betydligt mer med transparens utifrån PS-argumentet.

- Fortfarande gnisslas det när enskilda medarbetare vill blogga, det finns tillfrågade att skriva på SSBD som inte får för cheferna på SVT, och det kan man ju verkligen fundera på vad det beror på.

Hur kan de jobba med transparensen för att väga upp nedläggningen av "öppen redaktion"?

- Det borde bloggas, twittras, överhuvudtaget kommuniceras mer med tittarna, ta tillvara alla tillfällen som finns i direktsändning, Debatt till exempel är ett program som skulle kunna skapas och sändas med direktkontakt med tittarna i sociala medier.

- Om Public Service ska ha något existensberättigande och i framtiden ha betalningsvilliga tittare krävs att tittarna tas på allvar och får vara delaktiga i mycket högre utsträckning än idag.

 

Anna Lindberg, jobbar med ett tv-projekt inom NTM-koncernen:

Vad gör SVT bra i sociala medier?

- SVT har flera duktiga twittrare i nuläget, bland annat Mats Knutsson som ger intressanta inblickar i inrikespolitiken. Flera andra medarbetare är duktiga på att berätta om program som görs, om nyheter på hemsidan osv. Det finns också flera fungerande Facebook-grupper.

Vad skulle de kunna göra bättre?

- Samtidigt känns det som om SVT i nuläget använder sociala medier som ytterligare en publiceringsplattform. Det är det många medieföretag som gör. Att däremot använda dem som kommunikationsplattform är en annan sak och kräver en aktiv dialog med användarna.

- Vissa enskilda personer på SVT gör detta väldigt bra, men jag har inte uppfattat det som en företagspolicy. Dessutom skulle SVT kunna öka sin relevans i sociala medier genom att ge större tillgång till arkivet, som verkligen är en stor skatt som SVT sitter på.

Hur kan de jobba med transparensen för att väga upp nedläggningen av "öppen redaktion"?

- Just nu tycker jag att SVT:s transparens är sådär. Ett enkelt sätt att öka transparensen är att göra det lättare att komma i kontakt med enskilda medarbetare via webben och att ha många fler kontaktytor på den egna sajten. Och att inte bara berätta om vad man kommer attsända, utan bjuda in mer till diskussion om vad man ska sända. Låta tittarna påverka innehållet på ett annat sätt.

 

Brit Stakston är ansvarig för sociala medier på kommunikationsbyrån JMW:

Vad gör SVT bra i sociala medier?

- SVT Play är fantastiskt och visar att gammal ofta kan göra bäst om man bara vågar se vad det nya ger för möjligheter. Och ser att man har ett ansvar för att driva på utvecklingen. Det tycker jag SVT visat att de kan med SVT Play. I övrigt är det något i de flesta programformat som gör att jag inte vet vad jag ska svara. Vaddå SVT och sociala medier var min första reaktion när du ställde frågan.

Vad skulle de kunna göra bättre?

- Jag vill se relevanta debattprogram som lyckas återskapa den mångfacetterade debatt som det är möjligt att ta del av på nätet varje dag i hundratals bloggposter? För bilden i sig är ju så uppskattad och stark. Det rörliga måste kunna återskapa det som blivit så levande på nätet.

- Sen tycker jag att om det finns någon svensk aktör som har en pedagogisk plikt i att omfamna sociala medier och se sin roll i att öka kunskapen om nätet och alla dess aspekter inklusive maktförskjutningen i det nya medielandskapet så är det SVT.

- I det korta perspektivet tror jag att vi kommer att se hur sociala medier kommer att integreras mer naturligt i nyhetssändningar. Twitterflöden som lyfts in under rådande sändningar vid större nyheter, hänvisa till fortsatta diskussioner efter sändning och plocka upp det som hänt där i nästa nyhetssändning. Eller jobba med att under sändning on line låta tittarna på nätet interagera med varandra. Se vad CNN gjorde tillsammans med Facebook när Obama tillträdde.

Hur kan de jobba med transparensen för att väga upp nedläggningen av "öppen redaktion"?

- Öppen redaktion var otroligt spännande och bra men blev som en produktion i produktionen. Transparens ska inte vara något extra. Och med ett projekt för transparens som Öppen redaktion blev väcktes frågorna runt transparens för alla andra produktioner också.

- Transparens för SVT är att bland annat att vara synliga med de processer som ligger bakom publicistiska beslut. Det är också att våga låta sin vinkling prövas mot andra sätt att vinkla samma skeende och omprövas under nyhetens hela livslängd. Och synliggöra detta.

- Journalisten måste hitta sin nya roll i att ingen väljer att vända sig till en enda källa för kunskap längre. Vi vill värdera och ompröva det som sägs i relation till många andra perspektiv. Vi köper inte en sanning av en redaktion i morgondagens media. Vinnaren är den journalist som vågar visa flest perspektiv och bli mer personlig utan att trivialisera. Det ger trovärdighet.