Sveriges Radio vill att företagets sajt ska bli ett slagkraftigt alternativ till dagstidningarnas nyhetssajter. Men en sådan satsning är något som regeringen bör godkänna först anser TU:s vd Per Hultengård.

Sveriges Radio (SR) låter i "Radiotidningen" meddela att man med de årliga miljarderna från staten avser att utvidga sin "kärnverksamhet" och "kompletterande verksamhet" – till att man nu även ska bedriva verksamhet i direkt konkurrens med kommersiella medier på webben.

Det kan låta som en utmaning – och utmanande är just vad det är!

SR uttrycker i ”Radiotidningen” sin ambition på följande sätt:

– Jag ser fram emot att vi ska få en snabb nyhetssajt och jag hoppas att vi blir den självklara nyhetsförmedlaren på webben. Precis som att man lyssnar på Sveriges Radio för att få reda på vad som hänt, ska man gå in på sverigesradio.se när man vill få koll, säger Thorbjörn Carlsson. 

Det berättas vidare att man ska mötas av ”nyheter och aktualiteter, snarare än programinnehåll” och att sverigesradio.se ska bli ”ett alternativ till exempelvis aftonbladet.se”.

Men hur är det nu det står i anslagsvillkoren för SR?

"Nya permanenta programtjänster eller andra tjänster av större betydelse inom ramen för kärnverksamheten och den kompletterande verksamheten som SR vill lansera ska anmälas till regeringen för godkännande. Anmälan ska även sändas till Myndigheten för radio och tv. Anmälan ska vara utförlig och tydlig och innehålla de uppgifter som kan tänkas krävas för en förhandsprövning. Den ska så långt det är möjligt utformas för att kunna utgöra underlag för en öppen konsultation."

Givet den ovan nämnda programbeskrivningen måste det faktiskt ifrågasättas om det här inte handlar om just en sådan permanent programtjänst "av större betydelse inom ramen för kärnverksamheten och den kompletterande verksamheten" som ska förhandsanmälas? Skulle svaret vara nej - när ska då alls något förhandsanmälas – och är i så fall inte hela systemet med förhandsprövning bara en chimär?

Man kan förvisso ha synpunkter på systemet med förhandsprövning. Men om de inte gör det själva, måste man på något sätt ändå förhålla sig till effekterna av public service-företagens privilegierade ställning när de konkurrerar på plattformar med medier som har att tjäna in sina kronor på egen hand.

Per Hultengård, vd TU