Utvecklingsbloggen

– Medievärldens utvecklingsarbete

24 juni, 2010 - 13:31

Mediehösten – en framåtblick

Nu tar Medievärlden sommarlov, och sajten fylls av externa flöden. Men vi lovar – det blir en händelserik höst!

För att inte lämna våra läsare i sticket under semestern har vi tagit fram ”Medievärlden sommar” med 30 externa flöden som kommer att hålla dig hyggligt uppdaterad under vår frånvaro.

Sedan kommer vi att börja med en rivstart 9 augusti. Och fortsätta i den takten. Vi kommer att avslöja de affärer som fortfarande är väl förborgade hemligheter och beskriva och analysera utvecklingen när det gäller allt från tryckpressar till sociala medier.

Några hållpunkter:

Vi börjar med att ta oss ner till nätnördarnas julafton på Tjärö andra helgen i augusti (Sweden social web camp). Vilka tankar kommer att födas där i år?

På agendan under hösten står också IFRA-Expo i Hamburg dit delar av den inställda WAN-konferensen i Libanon har flyttats.

En annan inställd konferens under våren var SND/S tillställning i Oslo som försvann i ett askmoln. Förutsatt att det inte blir nya utbrott hålls den i oktober.

Branschdagarna innehåller en hel del spännande – inte minst avslöjas vilka som blir Årets Dagstidning. Vill du vinna måste du skicka in ditt bidrag senast sista juni…

Snart kommer Appels iPad till den svenska marknaden. Vi kommer att ta tempen på hur de svenska mediehusen förbereder sig.

Vilka nya affärer genomförs i höst? Hur ska det gå med V-tabs expansion? Kommer till exempel Östran/Nyheterna att ha nya ägare när nyårsklockorna ringer?

Vi kommer också att titta på vad redan genomförda affärer har fått för konsekvenser. Hur påverkar den accelererande centraliseringen tillvaron på tidningar och tryckerier? Vad kommer det nybildade stora annonspaketet Mediekompaniet att leverera? Hur går det för dem som står utanför? Och hur länge kommer de att göra det?

I augusti drar vi äntligen igång våra bloggar. Då får vi ett utrymme för personliga texter, snabba reflektioner, syrliga kommentarer och sådant som bara är allmänt kul att tipsa om…

Vi har också en lång lista på mediepersoner som vi är nyfikna på. Kanske får just du frågan om du har tid och lust att ställa upp på en porträttintervju…

Något som vi på Medievärlden är särskilt nyfikna på är vem som blir vår nya arbetskompis efter Ylva Carlsson. Vad kommer den personen att tillföra? Vilka nya tankar och idéer uppstår i det mötet?

Vi vet också att det kommer att dyka upp tusen andra saker under resans gång. Så vi ser fram emot hösten och ska göra vi kan för att hålla dig uppdaterad om stort och smått samt ge dig kunskaper och idéer som underlättar ditt arbete. Får du inte det – hör av dig!

Mikael Marklund och Axel Andén

Skriv in flera mejladresser, antingen på separata rader eller med kommatecken emellan.
(Ditt namn) har skickat dig ett meddelande från Medievärlden
(Ditt namn) vill tipsa dig om följande hos Medievärlden.
Genom att posta din kommentar accepterar du våra regler för kommentarer.

Kommentarerna är en av sajtens mest värdefulla beståndsdelar. De tillför ny information, ifrågasätter den som finns och kommer med nya infallsvinklar och uppslag. Kommentarerna utvecklar oss, vår bevakning och våra läsare. Tänk bara på att:

Publicerade kommentarer blir tillgängliga för andra användare och kan även användas på andra platser än medievarlden.se.

Medievärlden tillämpar förhandsmoderering, vilket innebär att Medievärldens ansvarige utgivare också är ansvarig utgivare för alla kommentarer som publiceras på sajten.

Vi publicerar inte kommentarer som bryter mot lag eller tidningens förhållningsregler.

Vi publicerar inte kommentarer som exempelvis innehåller nedsättande omdömen om kön, ras, religion eller sexuell läggning och kommentarer som innebär spridning av innehåll som innebär uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografibrott, olaga våldsskildring eller om det är uppenbart att användaren gjort intrång i upphovsrätten.

Vi publicerar inte kommentarer som innebär förtal, spridning av felaktiga rykten och propaganda samt kommentarer som innehåller personangrepp eller reklam.

Medievärlden publicerar inte heller kommentarer som vi inte vill visa upp i anslutning till våra artiklar, om de exempelvis bedöms vara irrelevanta eller ha en negativ inverkan på samtalsklimatet.

Medievärlden på nätet följer de etiska reglerna för press, TV och radio.

Besökare uppmanas anmäla kommenterar som bryter mot lag och uppförandekod via anmälningsfunktionen eller att direkt kontakta chefredaktör: Axel Andén på 070-3733360

Fler inlägg

24 juni, 2010 - 13:26

Medievärldens vår – en tillbakablick

Efter en händelserik vår kan vi nu summera vårt första digitala halvår, som avslutades med ett sort internationellt avslöjande.

Det var Medievärlden som i fredags avslöjade att de stora nyhetsbyråerna bojkottade bröllopet på grund av SVT:s villkor, en nyhet som fick stort genomslag i Sverige och världen. Samma dag hade vi ett mer inåtriktat avslöjande, att Skånska Dagbladet lämnar TU, en viktig nyhet för en begränsad krets.

Det har nu gått drygt ett halvår sedan Medievärlden blev digital, drygt tre månader sedan vi fick en ny sajt byggd i Drupal, och en dryg månad sedan vi fick en ny form. Med dessa processer bakom oss har vi kunnat fokusera ännu mer på journalistiken.

Vi har under våren lyckats hitta en balans mellan stort och smått, tungt och lätt, snabba notiser och fördjupande teman. För några veckor sedan hade vi den uppiggande historien om en moster som avslöjade enkätfusket med pressbilder i en tysk tidning. Samma vecka kunde vi berätta om det historiska samarbetet mellan Stampen och SVT som kan förändra den svenska mediestrukturen i grunden.

Denna vecka rullade vi ut ännu ett fördjupande Tema, den här gången om partiernas mediepolitik inför riksdagsvalet, ett tema som uppmärksammats av många andra medier.

Den senaste månaden har genomsnittlig tid på sidan ökat från 2 till 3 minuter och vi har varit uppe och nosat på 10 000 unika besökare. Vi har också märkt en ökande läsarmedverkan både när det gäller artikelkommentarer och Twitterinlägg, och det handlar framför allt om konstruktiva kommentarer.
Nyhetsbrevet har nu 5 100 prenumeranter. På Twitter har vi över 2 000 följare, och på Facebook 640 fans

Vi har också märkt en kraftig ökning i efterfrågan på platsannonser, och har därför fått tredubbla antalet annonsplatser i högerspalten.

Under våren har vi gjort Teman om: Avtalsrörelsen 2010, Betalt på nätet, Bröllopsbevakningen, DN efter regimskiftet, Folket - en tillvaro nära smärtgränsen, Gräv 2010, Läsplattor, Medborgarjournalistik, Mediejättarna, Mediemakten är manlig, Nära sammanslagning? – Gemensam sport, webb och foto i Gävle, Presstödet, Samarbete med SVT, Sociala medier, Tidningsdesign, Tryckeriernas framtid, Upplagorna 2009 - ett bottenår, Utveckling och Valet 2010.

Vi har haft Diskussioner om bland annat: Bildpubliceringar, Framtidens mät, PO-PON, Pressetik, Presstödet, Public Service och Upphovsrätt.

Vi har gjort Personporträtt på Patrik Hadenius, Katrin Kielos, Sanna Rayman, Rickard Frank, Leif Holmkvist, Johan Färnstrand, Karin Adelsköld, Kerstin Neld och Hana Al-Khamri.

Och lagt upp ett stort antal äldre porträtt, även om många fortfarande saknas. Vi hoppas kunna publicera en större andel äldre personporträtt under hösten.

Ännu mer jobb kvarstår när det gäller Medieföretag, där målet är att samla medieföretagen, deras basfakta, ekonomiska siffror, upplaga, räckvidd, flöden, och artiklar i Medievärlden.

Men det här är bara början. I augusti är vi tillbaka och under hösten ska vi ta Medievärlden till ytterligare en ny nivå. Vi är mycket tacksamma för alla tips och synpunkter på vad du som läsare vill att vi ska vara för dig!

Axel Andén och Mikael Marklund

8 juni, 2010 - 14:30

Formgivarna har ordet

Mitt namn är Patrik Engberg och jag jobbar på en webbyrå som heter Burro. Det är vi som har gjort den nya designen för Medievärldens sajt och jag tänkte i detta blogginlägg dela med mig lite av hur designprocessen har sett ut.

Vanligtvis när vi gör ett designuppdrag så brukar vi först göra ett informationsdesignjobb där vi listar all information på siten och sedan delar in den i kategorier och utifrån dom identifierar och skissar upp så kallade “wireframes” för alla nyckelvyer. På Medievärlden var detta arbetet redan gjort så vårt åtagande började direkt i den grafiska designfasen.

Det första vi gjorde var att vi skrev ut alla unika vyer som Medievärlden hade och tejpa upp dom på en vägg. Sedan skrev vi ner alla intryck vi fick på post-it lappar och satte upp på våra utskrifter. När vi gick igenom alla lapparna kunde vi konstatera att den gamla designen var väl uppstyrd när det kom till avstånd, läsbarhet på texter, och skalbarhet men mindre bra när det gällde tempo på artikellistningar, dynamik mellan olika innehållstyper och framför allt saknades det en tydlig grafisk profil som gav liv åt innehållet.

Nästa övning vi gjorde var att vi skrev ut 10-15 andra siter med liknande innehåll som Medievärlden och satte post-it lappar på dom med saker vi gillade och saker vi inte gillade. När vi tittade på våra lappar kunde vi konstatera att färgkodat innehåll ofta lyfter en site och är ett tacksamt sätt att få in mer färg. Vi kunde också konstatera att varierande rubriksstorlekar i artikellistningar skapade ett behagligare tempo och gav mer fokus på artikellistningen.

Detta och massor av andra synpunkter och intryck tog vi med oss när vi satte oss och började skissa.

Min kollega Fredrik Anvin började titta på startsidan medan jag började titta på hur man kunde särskilja dom olika undersidorna från varandra och ge dom mer individuell identitet. Eftersom den tekniska plattformen var så välbyggd kunde vi med små designändringar åstadkomma stora förändringar i hur man upplever siten. Sakta men säkert började en identitet och ett grafiskt koncept växa fram som byggde på tydlighet, fokus på funktionalitet och ett färgkodningssystem som blev genomgående för alla undersidor.

Efter en lyckad implementation med i stort sett inga kompromisser så ligger sedan en tid tillbaka den nya designen online tillsammans med en för webben uppdaterad logotype. Hoppas ni som besökare gillar den lika mycket som vi som kreatörer är nöjda med den!

Stort tack till Per SandströmKollegorna och Tommie NordholmA Pretty Different Factory som båda gjort fantastiska jobb med implementation och strategi/koncept. Och såklart Axel Andén som gett saklig och värdefull feedback under arbetets gång. Har ni frågor eller synpunkter får ni gärna maila mig på patrik@burro.se Tack för ordet! Patrik Engberg Art Director Burro

7 juni, 2010 - 10:39

Medievärlden 6 månader senare

Nu har det gått ett halvår sedan Medievärlden blev digital, tre månader sedan vi fick en ny sajt byggd i Drupal, och tre veckor sedan vi fick en ny form. Med dessa processer bakom oss har vi kunnat fokusera ännu mer på journalistiken.

De senaste veckornas teman om Tryckeriernas framtid och Medborgarjournalistik har varit mycket uppskattade, att döma av de reaktioner vi fått. Och artiklarna om Södra Sidan visade att det går att hitta bra former för långa och fördjupande reportage även på webben.

Vi har också uppnått en hygglig balans mellan de snabba obearbetade nyheter, de genomarbetade egna nyheterna och de större och mer tidlösa tema-jobben.

Den senaste månaden har genomsnittlig tid på sidan ökat från 2 till 3 minuter och vi har varit uppe och nosat på 10 000 unika besökare. Nyhetsbrevet har drygt 5 000 prenumeranter och på Twitter har vi knappt 2 000 följare.

Vi har också märkt en kraftig ökning i efterfrågan på annonser, framför allt platsannonser, och har därför fått tredubbla antalet annonsplatser i högerspalten.

Samtidigt fortsätter givetvis det tekniska utvecklingsarbetet och vi kommer snart att lansera våra bloggar.