Axel Andén

– om branschutveckling och publiceringar

14 mars, 2012 - 17:16

Så var det att jobba med liveblogg via mobilen

Under MEG testade Medievärlden att jobba med Cover it live via mobilappen.

Vi har använt livebloggen Cover it live vid större evenemang i flera år, men då via en dator som undertecknad (Axel) suttit med. Under MEG i Göteborg publicerade hela redaktionen direkt till livebloggen via mobiltelefonerna. Här är livebloggen arkiverad (när den var aktiv låg den i topp på sajten och slog ut högerspalterna, den hade också en extra box med twitterflödet från taggen #meg12). Här är våra erfarenheter:

Axel:

  • Publicering av texter och bilder fungerade utmärkt via mobilappen.
  • Publicering av filmer fungerade inte alls. Felmeddelanden vid uppladdningen och när vi väl fick upp en film var dimensionerna förvrängda så att den såg ut att vara filmad genom en skrattspegel.
  • Istället fick vi ladda upp filmerna till Youtube, som Cover it live har en utmärkt koppling till. Bra att klistra in länken så blir klippet inbäddat.
  • Däremot saknas koppling till Bambuser. Bambusersändningarna fick vi länka till med vanlig textlänk. Den enda livetjänsten i Cover it live är Livestream. (Vill minnas att jag påtalat detta för Bambuser för flera år sedan)
  • Jag saknade också möjligheten att få in ett Flickrflöde i livebloggen, då hade vi kunnat få in TU:s bilder (som publicerades på Flickr) automatiskt i flödet.
  • Automatiska flöden från Twitter fungerar alltid bra, både taggar och konton. Vi valde att ha en egen box med helhetsflödet från #meg12 till höger och endast ha våra egna konton (@medievarlden @axelanden @mickemark) i själva livebloggen.
  • Jämfört med twitteruppdateringar ger inläggen i livebloggen utrymme för egna reflektioner. I dessa inlägg kunde vi både referera vad som sades på scen och utveckla/ifrågasätta resonemangen.
  • En liveblogg kan bli en hub för ett evenemang om man lyckas samla allt material på ett ställe. Vi borde ha varit mycket bättre på att lägga in länkar till andra som också skrev om MEG. (Även konkurrenter)

 

Micke:

Ett problem för mig är att jag främst läst livebloggar i samband med hockeymatcher. Vilket påverkat mig mer än jag var medveten om. För jag kände ett tryck av att hålla samma tempo från debatterna och seminarierna. Vilket kunde ge ett väl bluddrigt intryck:

Ett helt fiktivt exempel:

11.02. Tomas Brunegård: ”Jag menar att….”

11.04. Jonas Nordling kontrar: ”Det stämmer inte för…”

11.06. Tomas Brunegård replikerar: ”Jonas. Vi inom Stampen…”

Kanske var den totala satsningen på livebloggen inte den ultimata lösningen heller. Vissa seminarier/debatter kanske skulle blivit artiklar eller vanliga bloggposter i stället.

Men det mest intressanta är ju egentligen vd läsarna tyckte. Hur tycker du att det blev?

Skriv in flera mejladresser, antingen på separata rader eller med kommatecken emellan.
(Ditt namn) har skickat dig ett meddelande från Medievärlden
(Ditt namn) vill tipsa dig om följande hos Medievärlden.
Genom att posta din kommentar accepterar du våra regler för kommentarer.

Kommentarerna är en av sajtens mest värdefulla beståndsdelar. De tillför ny information, ifrågasätter den som finns och kommer med nya infallsvinklar och uppslag. Kommentarerna utvecklar oss, vår bevakning och våra läsare. Tänk bara på att:

Publicerade kommentarer blir tillgängliga för andra användare och kan även användas på andra platser än medievarlden.se.

Medievärlden tillämpar förhandsmoderering, vilket innebär att Medievärldens ansvarige utgivare också är ansvarig utgivare för alla kommentarer som publiceras på sajten.

Vi publicerar inte kommentarer som bryter mot lag eller tidningens förhållningsregler.

Vi publicerar inte kommentarer som exempelvis innehåller nedsättande omdömen om kön, ras, religion eller sexuell läggning och kommentarer som innebär spridning av innehåll som innebär uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografibrott, olaga våldsskildring eller om det är uppenbart att användaren gjort intrång i upphovsrätten.

Vi publicerar inte kommentarer som innebär förtal, spridning av felaktiga rykten och propaganda samt kommentarer som innehåller personangrepp eller reklam.

Medievärlden publicerar inte heller kommentarer som vi inte vill visa upp i anslutning till våra artiklar, om de exempelvis bedöms vara irrelevanta eller ha en negativ inverkan på samtalsklimatet.

Medievärlden på nätet följer de etiska reglerna för press, TV och radio.

Besökare uppmanas anmäla kommenterar som bryter mot lag och uppförandekod via anmälningsfunktionen eller att direkt kontakta chefredaktör: Axel Andén på 070-3733360

Fler inlägg

27 oktober, 2014 - 15:22

Fem tankar om SvD:s format för långläsning

I helgen var det premiär för SVD:s nya format story. Här är fem reflektioner om det nya formatet för långläsning.

Kollegan Mikael Marklund skrev för en månad sedan om att nyhetssajterna nu börjar ta upp den tråd som hängt lite löst sedan de pampiga Ipadmagasinen lagts i sparlåga. Ett av de mest välgjorda då var SvD:s insikt, och det nya responsiva story-formatet imponerar också.

Här kommer mina fem tankar om SvD:s nya långformat:

  1. När jag läste artikeln i papperstidningen saknade jag fler bilder och karta saknar jag ofta när jag läser utlandsrep, men detta fick jag i den digitala varianten. Den digitala kartan var utmärkt, men varför inte använda den mer, märka ut fler saker i kartan, till exempel Swedbankhuset? När det gäller bilderna hade jag även här velat ha mer. Varför inte ösa på med tiotals bilder per bildsnurra?
  2. Utan en väldigt bra text stannar man upp i läsningen när blocken med annat innehåll kommer. Lyckligtvis är detta en väldigt bra text! 
  3. Det centrerade formatet utan reklam och annat spaltmaterial ger en väldigt exklusiv känsla. Frågan är hur en eller två annonser skulle fungera i den här miljön. Jag tänker på det koncept som Fredrik Strömberg och Peder Bonnier utvecklade på Bonnier Tidskrifter.
  4. Vad är affärsmodellen, är det exklusiva annonser eller ska formatet stärka prenumerationserbjudandet? Kan man göra båda delarna?
  5. Frågan är om framtiden ligger i att fortsätta välja ut de absolut bästa texterna som publiceras i papperstidningen eller ha exklusivt material för storyformatet. En annan är om formatet ska vara textdrivet, eller om det ska finnas berättelser där andra typer av innehåll bär huvudstoryn. 
22 oktober, 2014 - 12:20

Sveriges Radio tar mångfald på allvar

Sveriges Radio har det senaste året utmärkt sig som ett medieföretag som tar mångfaldsarbetet på allvar.

Mångfald inom medier är viktigt på många plan. Representationen på redaktionerna påverkar publiceringarna vilket i sin tur påverkar hela samhället.

Public servicebolagen har ett särskilt ansvar för detta, i sändningstillståndet finns skrivningar om att "Programverksamheten ska som helhet bedrivas utifrån ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv" och att "programmen ska utformas så att de genom tillgänglighet och mångsidighet tillgodoser skiftande förutsättningar och intressen hos befolkningen i hela landet".

Trots detta har bolagen i mångt och mycket varit reservat för den vita medelklassen. Men nu håller något på att hända, och det är på Sveriges Radio det händer.

Det märks, lite mer diffust, i hur man matchar och står upp för sina medarbetare.

Det märks, väldigt tydligt, i det senaste årets rekryteringar. För två veckor sedan skrev vi exempelvis om att Sîlan Diljen, som varit gruppchef för de kurdiska, persiska och somaliska programmen, blir ny chef för P3:s redaktion i Stockholm. En tung chefspost inom Sveriges Radio som innebär ansvar för P3 Dokumentär, Morgonpasset i P3 och P3 Nyheter.

Det blev ännu tydligare när Sveriges Radio för två veckor sedan gick ut med rekryteringen av Rouzbeh Djalaie från Norra Sidan. Han ska jobba med mångfald och att nå nya lyssnargrupper. Både att Sveriges Radio ser det behovet och att Rouzbeh Djalaie kände att det fanns ett genuint intresse från Sveriges Radios ledning är ett kvitto på att Sveriges Radio är på rätt spår.

Det ska bli mycket spännande att se vilka konsekvenser det här långsiktiga men livsviktiga arbetet får på Sveriges Radios journalistik de kommande åren. Helt avgörande blir uthålligheten.

15 oktober, 2014 - 12:46

Ebolaepidemin är underskattad av media

För första gången på länge verkar medieutrymmet inte vara i paritet med faran i en pågående epidemi. Jag har en teori om varför det är så.

I Dagens Nyheter idag kritiserar Johan Croneman medierna för att försöka driva fram katastrofstämningar kring ebolaepidemin. Som jag ser det är det precis tvärtom. Det är första gången på länge en epidemi underskattas av media. Det är inte så att den inte bevakas, men den har hittills inte fått mer alarmerande rubriker än influensorna.

"Jag har aldrig varit med om att något enligt min bedömning är värre än vad som beskrivs. Jag är ingen alarmist, men det som gör att den här epidemin framstår som så otäck är att vi steg för steg kan följa när sjukdomen bröt igenom de åtgärder som gjordes", sade professorn i global hälsa, Hans Rosling förra veckan till Svenska Dagbladet.

En förklaring kan givetvis vara att epidemin hittills nästan uteslutande drabbat Västafrika som av många mediekonsumenter i väst upplevs som väldigt avlägset. 

Men det finns en till skillnad: När det gäller de i media mycket uppförstorade influensorna har det stått stora summor på spel. De som haft vaccin att sälja har haft enorma ekonomiska intressen av att få regeringar att besluta om massvaccinering av befolkningen.

För ebola finns det ännu inget botemedel och därmed inga kommersiella intressen som eldar på och förstorar upp riskerna. Det går inte att bortse från att det skulle kunna vara en del av förklaringen.

Lästips: Svenska Dagbladet Kultur publicerade i helgen ett bildreportage kombinerat med en text av den svenska katastrofläkaren Johan von Schreeb som finns att läsa här.

8 oktober, 2014 - 12:28

Går Expressen från humanism till populism?

Expressen lägger ner kulturredaktioner, satsar på Victoria Silvstedt som ny stjärnbloggare och publicerar en kolumn som försvarar kolonialismen.

Igår blev det känt att Expressen lägger ner sina kultur- och ledarredaktioner i Göteborg och Malmö och att ledartexterna i viss mån ska ersättas av chefredaktören Frida Boisens tyckande i olika frågor. Samma dag lanserades skandalmodellen Victoria Silvstedt som ny stjärnbloggare vilket fick PJ Anders Linder på Axess att skriva ett blogginlägg med rubriken "humanismen ut, glamouren in". 

Igår publicerade Expressen dessutom ytterligare en av dessa kolumner av Ulf Nilson som lika gärna hade kunnat publiceras på Avpixlat. Denna gång försvarar han kolonialismen med orden "Kanske är det rimligt att här slå fast att kolonialismen trots allt var bra på många sätt. Ja, jag skriver b r a. Den fick bära hundhuvudet för mycket, men den spred civilisationen. Inte på ett perfekt sätt - ingenting i människolivet är perfekt - men ändå. Hade 'den vite mannen' inte vågat sig ut (med bössan till hands) skulle världen med säkerhet ha varit mycket sämre"

Frågorna infinner sig ännu en gång: finns det några gränser för vad Ulf Nilson får skriva i tidningen, och var går de i så fall? Skulle Expressen kunna trycka ett brandtal för nazismen, om det var signerat Ulf Nilson?

En annan fråga är om Expressen kommer att bli mindre humanistisk och mer populistisk i framtiden? Jag hoppas givetvis att så inte är fallet. Tidningen har gjort ovärderliga insatser i bevakningen av Sverigedemokraterna och försvarar dagligen de humanistiska värderingarna på kultur- och ledarplats. Givet samhällsutvecklingen har behovet av den humanistiska tidningen Expressen aldrig varit större.

3 september, 2014 - 13:52

Nya rekord för Medievärlden

SKRYTBLOGG Medievärlden inledde hösten med ett nytt besöksrekord för sajten och Medievärlden Premium passerade en ny drömgräns.

Vecka 34 hade Medievärlden sajt 27 500 unika besökare vilket är nytt rekord. Det var nyheterna om sammanslagningen av HD och Sydsvenskan och Gunilla Herlitz nya roll på Expressen som drog upp trafiken. Men framför allt var det artikeln om NA:s ledarsidas svar på SD:s annons som hade tusentals interaktioner i sociala medier. Dessutom hade vi den veckan en blogg av Lisa Bjurwald om hur IS använder medierna för sin propaganda.

Efter sommaren har också Medievärlden Premium nått en ny milstolpe: över 300 abonnenter vilket slår alla förväntningar.  Medievärlden Premium ger tillgång till rapporter, analyser och omvärldsbevakning av och för mediebranschen. Läs mer om tjänsten här.

Vi är glada för förtroendet och kommer att göra vårt yttersta för att fortsätta leverera kvalificerat material till våra läsare även denna höst. Mediebranschen behöver det!

/Axel, Micke och Lisa

2 september, 2014 - 09:21

Aftonbladet - SVT: 1-0

Aftonbladets partiledardebatt slog alla högt upptrissade förväntningar. Den tillspetsade frågan blir nu: Vad ska vi med SVT till?

Aftonbladets partiledardebatt igår var riktigt, riktigt bra. Perfekt balanserad. Den hade tyngd utan att bli tråkig och var underhållande utan att bli fördummande. Kvällstidningen motstod frestelsen att slänga in en massa gubben i lådan-moment och lät inte heller själva debatten tyngas av för mycket kringsnack. Det låg istället före och efter debatten, och där fungerade det bra att ta ut svängarna mer. Vad musikuppträdandet i halvtid hade för funktion förstod jag däremot inte. Var det ren pausunderhållning, eller fanns det någon koppling till valet?

Aftonbladet använde många av sina profiler Karin Magnusson var självklar som programledare med Malvina Britts som lika självklar sidekick. Vid sidan av satt debattredaktören Natalia Kazmierska som rapporterade från sociala medier och Lena Mellin som fick ge snabba kommentarer. I studion fanns programledarna Maria Bjaring och Claes Åkesson med en panel bestående av Karin Pettersson, Ulrica Schenström och retorikexperten Elaine Eksvärd och en gästsoffa (med bland annat Robert Laul från Sportbladet som blev Aftonbladets första stora tv-profil med programmet Laul Calling 2008).

Möjligen hade jag önskat att Lena Mellin eller någon annan hade kunnat förklara vem som menade vad när partiledarna hade fundamentalt olika verklighetsbeskrivningar. Som exempelvis när det gäller arbetslösheten, vilket perspektiv respektive uppfattning byggde på. Men det är en randanmärkning.

Aftonbladet hade också lyckats skapa en hel del intresse på förhand och livesändningen hade 314 000 startade strömmar och 17 000 tweets använde taggen #abdebatt. 

Aftonbladets partiledardebatt har satt ribban väldigt högt, och redan imorgon är det dags för Expressens direktsända partiledardebatt. Men den som verkligen bör känna pressen är SVT, som verkar ha satsat sitt krut på valbevakning som är fördummande, populistisk och som dessutom ingen tittar på. I valet mellan Belinda och Janne väljer jag ingen, båda jobbar med populism, bara på lite olika sätt. 

Om det här är den framtida medieordningen, att kvällstidningarna tar hand om den tunga politikbevakningen medan public service gör trams-tv, blir frågan i slutänden vem som egentligen förtjänar public service-pengarna?

20 augusti, 2014 - 14:13

Skrämmande polisvåld mot journalister i USA

I Ferguson har polisen slagit till hårt mot journalister och president Obama har tvingats påminna polisen om att landet har pressfrihet.

I ett långt reportage på Vox.com går Max Fisher igenom en rad övergrepp journalister som bevakat protesterna i Ferguson utsatts för, det handlar bland annat om beskjutning, godtyckliga arresteringar, beslagtagen och förstörd utrustning och trakasserier. Särskilt allvarligt är det att polisen ser journalisterna som en måltavla, och att de genom att statuera exempel vill skrämma andra journalister från oberoende och orädd rapportering. 

Committé to Protect Journalist har också insett situationens allvar, och bland annat twittrat: "The CPJ security guide is relevant for journalists worldwide. Now needed in #Ferguson, #Gaza, #Ukraine #Syria etc."

Även president Obama har insett allvaret, och har påmint polisen om att medias frihet är lagligt skyddad i USA. "Här i USA ska inte polisen trakassera eller arrestera journalister som bara försöker göra sitt jobb att rapportera till det amerikanska folket vad de ser ute på fältet"

Om inte ens polisen i USA, som måste anses vara en av världens mest stabila demokratier, anser sig kunna respektera pressfriheten och journalisternas existensberättigande, hur ska man då kunna begära det av betydligt mer skakiga och trängda regimer i andra delar av världen?

2 juli, 2014 - 11:02

Trevlig sommar!

Medievärlden har haft en händelserik vår. Nu tar vi semester och kopplar in våra sommarflöden.

Vi kan blicka tillbaka mot en händelserik vår, både för oss och för den bransch vi bevakar. Medievärldens redaktion har sedan årsskiftet lämnat TU och driver nu verksamheten i ett eget bolag, utan någon extern finansiering. Intäkterna kommer till cirka en tredjedel från annonser och två tredjedelar från vår nya tjänst Medievärlden Premium som nu har över 300 användare.

På Medievärldens Premium har vi sedan i oktober publicerat 50 rapporter och analyser, skrivna av branschens främsta experter, samt 25 veckobrev med omvärldsbevakning. För mer information, och omdömen om tjänsten, se premium.medievarlden.se.

Nu tar vi semester. Idag kopplar vi in våra sommarflöden från externa källor som håller den här sajten levande under sommaren. Vi börjar uppdatera sajten med eget material igen i mitten av augusti.

Tills dess: Trevlig sommar!
 
/Axel, Lisa och Micke

17 juni, 2014 - 11:40

Risken med tredjepartstjänster

Att Aftonbladet tvingas stänga kommentarsfälten på grund av att Facebook gör en uppdatering illustrerar problemet med tredjepartstjänster. UPPDATERAD

Aftonbladet införde Facebookinloggning för att få ett bättre klimat i kommentarsfälten. Fördelarna med att använda Facebookinloggning var många och lösningen verkar ha fungerat smidigt både för mediehuset och användarna.

Tills Facebook plötsligt gjorde en uppdatering som omkullkastade Aftonbladets lösning och tvingade tidningen att stänga kommentarsfältet tills vidare.

Uppdaterad: Aftonbladet har använt standardlösningen för kommentarer via Facebook, skriver utvecklaren Fredrik Johansson på Twitter. I så fall innebär det att väldigt många andra sajter också påverkats på samma sätt, men valt att inte stänga kommentarsfälten.

För den som använder standardlösningarna brukar tredjepartstjänsternas uppdateringar inte ställa till några problem. Problemen uppstår oftast när man, som exempelvis vi gjort, byggt egna lösningar runt en tredjepartstjänst:

Vi hade en lösning där vår nyhetsbrevstjänst Mailchimp automatiskt skickade ut en sida som genererades i vårt CMS (Drupal) klockan 15 varje dag. Plötsligt en dag fungerade den inte längre. Och Mailchimp hade ingen förklaring till varför eller hur vi kunde lösa det (Inte så konstigt kanske, eftersom det var en lösning som Mailchimp inte visste existerade, i alla fall inte de på Mailchimp vi varit i kontakt med.) Så nu får vi istället gå in i CMS:et och kopiera den automatiskt genererade sidan, klistra in den i Mailchimp och skicka iväg den. Det fungerar ju det också, men förändringen skedde helt bortom vår kontroll och utan att någon funderade över konsekvenserna för vårt lilla hemmabygge.

Så, den som gör sig beroende av tredjepartstjänster bör ha en back-up-plan om tjänsten går ner. Särskilt sårbar är den som bygger egna lösningar som baseras på en tredjepartstjänst. Och framför allt bör man säkerställa att man inte förlorar viktig data om en tredjepartstjänst går ner eller försvinner.

9 juni, 2014 - 13:48

Polisen – en oansvarig utgivare

När en 11-årig flicka hittades på Stockholms central twittrade polisen att hon rymt från sin alkoholiserade far.

Bakgrunden är att en elvaårig flicka rymde från sitt hem och tog tåget till Stockholm. Hon anmäldes försvunnen och polisen i Östergötland gick ut med en efterlysning där de också skrev flickans förnamn. 

I ett dygn var hon borta innan hon hittades av ordningsvakter på Stockholms central. Då twittrade polisen i Stockholm, via twitterkontot YB Södermalm, följande: "11-åring rymde från sin alkoholiserade far i Östergötland. Trött och utsvulten kom hon till Centralen. Och vi gnäller på dålig uppkoppling!" 

Det är uppseendeväckande att polisen så lättvindigt publicerar uppgiften att den till hälften namnpublicerade flickans pappa är alkoholiserad. Flickans identitet är sannolikt känd för personer i hemstaden och bland de som engagerat sig mest i flickans öde och söker information om henne finns sannolikt de som också känner till hennes identitet. Uppgiften om att hennes pappa skulle vara alkoholiserad verkar dessutom inte stämma, men alldeles oavsett om det gör den är det en grovt integritetskränkande uppgift. Polisen i Östergötland tog senare bort efterlysningen med flickans namn.

Att internet är fullt av oansvariga utgivare är allvarligt nog, men när det dessutom gäller så trovärdiga avsändare som polisen är det faktiskt ännu värre. Polisen och liknande institutioner som nyligen har börjat publicera sig på nya sätt har en hel del att lära av mediebranschen, och borde överväga att exempelvis gå en kurs i ansvarigt utgivarskap.