Axel Andén

– om branschutveckling och publiceringar

23 februari, 2012 - 15:34

Bebisen förlöste sajternas kreativitet

Idag kunde man verkligen känna av stämningen på redaktionerna när man surfade in på kvällstidningarnas sajter.

På Aftonbladet.se hade man verkligen tagit ut svängarna. Besökaren möttes av en flygande stork och bebisljud. Sajtens toppuffar var utslagna till förmån för en livesändning i studio. Lite längre ner på sajten fanns en enkät med frågan "Gläds du med Victoria och Daniel?" där det enda alternativet var "Ja".

Expressen slog ut hela toppen, även vänsterspalten och toppade med en livesändning från Slottsbacken. Expressen byggde också upp en livesajt med liveblogg där tidningens egna reportrar lade in sitt material, en liveruta för läsarnas kommentarer samt livesändningen och stillbilder live.

På båda sajterna kunde man skicka en hälsning till prinsessan och föräldrarna.

Allt ovanstående kanske inte var 5+ men det var nog första gången jag verkligen kunde känna stämningen på redaktionen genom redigeringen av sajten. Det som framför allt är glädjande är att man rör sig så fritt mellan olika medieformer. Med en palett av text, bild, video, ljud, livebloggar, overlayerannonser och allehanda funktioner målar webbredaktionerna en tavla som håller ihop och som fångar stämningen för stunden.

Uppdaterad:
Lekfullheten fortsätter idag, Aftonbladet har idag en webbfråga om Herman Linqvists namn:
Skriv in flera mejladresser, antingen på separata rader eller med kommatecken emellan.
(Ditt namn) har skickat dig ett meddelande från Medievärlden
(Ditt namn) vill tipsa dig om följande hos Medievärlden.
Genom att posta din kommentar accepterar du våra regler för kommentarer.

Kommentarerna är en av sajtens mest värdefulla beståndsdelar. De tillför ny information, ifrågasätter den som finns och kommer med nya infallsvinklar och uppslag. Kommentarerna utvecklar oss, vår bevakning och våra läsare. Tänk bara på att:

Publicerade kommentarer blir tillgängliga för andra användare och kan även användas på andra platser än medievarlden.se.

Medievärlden tillämpar förhandsmoderering, vilket innebär att Medievärldens ansvarige utgivare också är ansvarig utgivare för alla kommentarer som publiceras på sajten.

Vi publicerar inte kommentarer som bryter mot lag eller tidningens förhållningsregler.

Vi publicerar inte kommentarer som exempelvis innehåller nedsättande omdömen om kön, ras, religion eller sexuell läggning och kommentarer som innebär spridning av innehåll som innebär uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografibrott, olaga våldsskildring eller om det är uppenbart att användaren gjort intrång i upphovsrätten.

Vi publicerar inte kommentarer som innebär förtal, spridning av felaktiga rykten och propaganda samt kommentarer som innehåller personangrepp eller reklam.

Medievärlden publicerar inte heller kommentarer som vi inte vill visa upp i anslutning till våra artiklar, om de exempelvis bedöms vara irrelevanta eller ha en negativ inverkan på samtalsklimatet.

Medievärlden på nätet följer de etiska reglerna för press, TV och radio.

Besökare uppmanas anmäla kommenterar som bryter mot lag och uppförandekod via anmälningsfunktionen eller att direkt kontakta chefredaktör: Axel Andén på 070-3733360

Fler inlägg

15 oktober, 2014 - 13:46

Ebolaepidemin är underskattad av media

För första gången på länge verkar medieutrymmet inte vara i paritet med faran i en pågående epidemi. Jag har en teori om varför det är så.

I Dagens Nyheter idag kritiserar Johan Croneman medierna för att försöka driva fram katastrofstämningar kring ebolaepidemin. Som jag ser det är det precis tvärtom. Det är första gången på länge en epidemi underskattas av media. Det är inte så att den inte bevakas, men den har hittills inte fått mer alarmerande rubriker än influensorna.

"Jag har aldrig varit med om att något enligt min bedömning är värre än vad som beskrivs. Jag är ingen alarmist, men det som gör att den här epidemin framstår som så otäck är att vi steg för steg kan följa när sjukdomen bröt igenom de åtgärder som gjordes", sade professorn i global hälsa, Hans Rosling förra veckan till Svenska Dagbladet.

En förklaring kan givetvis vara att epidemin hittills nästan uteslutande drabbat Västafrika som av många mediekonsumenter i väst upplevs som väldigt avlägset. 

Men det finns en till skillnad: När det gäller de i media mycket uppförstorade influensorna har det stått stora summor på spel. De som haft vaccin att sälja har haft enorma ekonomiska intressen av att få regeringar att besluta om massvaccinering av befolkningen.

För ebola finns det ännu inget botemedel och därmed inga kommersiella intressen som eldar på och förstorar upp riskerna. Det går inte att bortse från att det skulle kunna vara en del av förklaringen.

Lästips: Svenska Dagbladet Kultur publicerade i helgen ett bildreportage kombinerat med en text av den svenska katastrofläkaren Johan von Schreeb som finns att läsa här.

8 oktober, 2014 - 13:28

Går Expressen från humanism till populism?

Expressen lägger ner kulturredaktioner, satsar på Victoria Silvstedt som ny stjärnbloggare och publicerar en kolumn som försvarar kolonialismen.

Igår blev det känt att Expressen lägger ner sina kultur- och ledarredaktioner i Göteborg och Malmö och att ledartexterna i viss mån ska ersättas av chefredaktören Frida Boisens tyckande i olika frågor. Samma dag lanserades skandalmodellen Victoria Silvstedt som ny stjärnbloggare vilket fick PJ Anders Linder på Axess att skriva ett blogginlägg med rubriken "humanismen ut, glamouren in". 

Igår publicerade Expressen dessutom ytterligare en av dessa kolumner av Ulf Nilson som lika gärna hade kunnat publiceras på Avpixlat. Denna gång försvarar han kolonialismen med orden "Kanske är det rimligt att här slå fast att kolonialismen trots allt var bra på många sätt. Ja, jag skriver b r a. Den fick bära hundhuvudet för mycket, men den spred civilisationen. Inte på ett perfekt sätt - ingenting i människolivet är perfekt - men ändå. Hade 'den vite mannen' inte vågat sig ut (med bössan till hands) skulle världen med säkerhet ha varit mycket sämre"

Frågorna infinner sig ännu en gång: finns det några gränser för vad Ulf Nilson får skriva i tidningen, och var går de i så fall? Skulle Expressen kunna trycka ett brandtal för nazismen, om det var signerat Ulf Nilson?

En annan fråga är om Expressen kommer att bli mindre humanistisk och mer populistisk i framtiden? Jag hoppas givetvis att så inte är fallet. Tidningen har gjort ovärderliga insatser i bevakningen av Sverigedemokraterna och försvarar dagligen de humanistiska värderingarna på kultur- och ledarplats. Givet samhällsutvecklingen har behovet av den humanistiska tidningen Expressen aldrig varit större.

3 september, 2014 - 14:52

Nya rekord för Medievärlden

SKRYTBLOGG Medievärlden inledde hösten med ett nytt besöksrekord för sajten och Medievärlden Premium passerade en ny drömgräns.

Vecka 34 hade Medievärlden sajt 27 500 unika besökare vilket är nytt rekord. Det var nyheterna om sammanslagningen av HD och Sydsvenskan och Gunilla Herlitz nya roll på Expressen som drog upp trafiken. Men framför allt var det artikeln om NA:s ledarsidas svar på SD:s annons som hade tusentals interaktioner i sociala medier. Dessutom hade vi den veckan en blogg av Lisa Bjurwald om hur IS använder medierna för sin propaganda.

Efter sommaren har också Medievärlden Premium nått en ny milstolpe: över 300 abonnenter vilket slår alla förväntningar.  Medievärlden Premium ger tillgång till rapporter, analyser och omvärldsbevakning av och för mediebranschen. Läs mer om tjänsten här.

Vi är glada för förtroendet och kommer att göra vårt yttersta för att fortsätta leverera kvalificerat material till våra läsare även denna höst. Mediebranschen behöver det!

/Axel, Micke och Lisa

2 september, 2014 - 10:21

Aftonbladet - SVT: 1-0

Aftonbladets partiledardebatt slog alla högt upptrissade förväntningar. Den tillspetsade frågan blir nu: Vad ska vi med SVT till?

Aftonbladets partiledardebatt igår var riktigt, riktigt bra. Perfekt balanserad. Den hade tyngd utan att bli tråkig och var underhållande utan att bli fördummande. Kvällstidningen motstod frestelsen att slänga in en massa gubben i lådan-moment och lät inte heller själva debatten tyngas av för mycket kringsnack. Det låg istället före och efter debatten, och där fungerade det bra att ta ut svängarna mer. Vad musikuppträdandet i halvtid hade för funktion förstod jag däremot inte. Var det ren pausunderhållning, eller fanns det någon koppling till valet?

Aftonbladet använde många av sina profiler Karin Magnusson var självklar som programledare med Malvina Britts som lika självklar sidekick. Vid sidan av satt debattredaktören Natalia Kazmierska som rapporterade från sociala medier och Lena Mellin som fick ge snabba kommentarer. I studion fanns programledarna Maria Bjaring och Claes Åkesson med en panel bestående av Karin Pettersson, Ulrica Schenström och retorikexperten Elaine Eksvärd och en gästsoffa (med bland annat Robert Laul från Sportbladet som blev Aftonbladets första stora tv-profil med programmet Laul Calling 2008).

Möjligen hade jag önskat att Lena Mellin eller någon annan hade kunnat förklara vem som menade vad när partiledarna hade fundamentalt olika verklighetsbeskrivningar. Som exempelvis när det gäller arbetslösheten, vilket perspektiv respektive uppfattning byggde på. Men det är en randanmärkning.

Aftonbladet hade också lyckats skapa en hel del intresse på förhand och livesändningen hade 314 000 startade strömmar och 17 000 tweets använde taggen #abdebatt. 

Aftonbladets partiledardebatt har satt ribban väldigt högt, och redan imorgon är det dags för Expressens direktsända partiledardebatt. Men den som verkligen bör känna pressen är SVT, som verkar ha satsat sitt krut på valbevakning som är fördummande, populistisk och som dessutom ingen tittar på. I valet mellan Belinda och Janne väljer jag ingen, båda jobbar med populism, bara på lite olika sätt. 

Om det här är den framtida medieordningen, att kvällstidningarna tar hand om den tunga politikbevakningen medan public service gör trams-tv, blir frågan i slutänden vem som egentligen förtjänar public service-pengarna?

20 augusti, 2014 - 15:13

Skrämmande polisvåld mot journalister i USA

I Ferguson har polisen slagit till hårt mot journalister och president Obama har tvingats påminna polisen om att landet har pressfrihet.

I ett långt reportage på Vox.com går Max Fisher igenom en rad övergrepp journalister som bevakat protesterna i Ferguson utsatts för, det handlar bland annat om beskjutning, godtyckliga arresteringar, beslagtagen och förstörd utrustning och trakasserier. Särskilt allvarligt är det att polisen ser journalisterna som en måltavla, och att de genom att statuera exempel vill skrämma andra journalister från oberoende och orädd rapportering. 

Committé to Protect Journalist har också insett situationens allvar, och bland annat twittrat: "The CPJ security guide is relevant for journalists worldwide. Now needed in #Ferguson, #Gaza, #Ukraine #Syria etc."

Även president Obama har insett allvaret, och har påmint polisen om att medias frihet är lagligt skyddad i USA. "Här i USA ska inte polisen trakassera eller arrestera journalister som bara försöker göra sitt jobb att rapportera till det amerikanska folket vad de ser ute på fältet"

Om inte ens polisen i USA, som måste anses vara en av världens mest stabila demokratier, anser sig kunna respektera pressfriheten och journalisternas existensberättigande, hur ska man då kunna begära det av betydligt mer skakiga och trängda regimer i andra delar av världen?

2 juli, 2014 - 12:02

Trevlig sommar!

Medievärlden har haft en händelserik vår. Nu tar vi semester och kopplar in våra sommarflöden.

Vi kan blicka tillbaka mot en händelserik vår, både för oss och för den bransch vi bevakar. Medievärldens redaktion har sedan årsskiftet lämnat TU och driver nu verksamheten i ett eget bolag, utan någon extern finansiering. Intäkterna kommer till cirka en tredjedel från annonser och två tredjedelar från vår nya tjänst Medievärlden Premium som nu har över 300 användare.

På Medievärldens Premium har vi sedan i oktober publicerat 50 rapporter och analyser, skrivna av branschens främsta experter, samt 25 veckobrev med omvärldsbevakning. För mer information, och omdömen om tjänsten, se premium.medievarlden.se.

Nu tar vi semester. Idag kopplar vi in våra sommarflöden från externa källor som håller den här sajten levande under sommaren. Vi börjar uppdatera sajten med eget material igen i mitten av augusti.

Tills dess: Trevlig sommar!
 
/Axel, Lisa och Micke

17 juni, 2014 - 12:40

Risken med tredjepartstjänster

Att Aftonbladet tvingas stänga kommentarsfälten på grund av att Facebook gör en uppdatering illustrerar problemet med tredjepartstjänster. UPPDATERAD

Aftonbladet införde Facebookinloggning för att få ett bättre klimat i kommentarsfälten. Fördelarna med att använda Facebookinloggning var många och lösningen verkar ha fungerat smidigt både för mediehuset och användarna.

Tills Facebook plötsligt gjorde en uppdatering som omkullkastade Aftonbladets lösning och tvingade tidningen att stänga kommentarsfältet tills vidare.

Uppdaterad: Aftonbladet har använt standardlösningen för kommentarer via Facebook, skriver utvecklaren Fredrik Johansson på Twitter. I så fall innebär det att väldigt många andra sajter också påverkats på samma sätt, men valt att inte stänga kommentarsfälten.

För den som använder standardlösningarna brukar tredjepartstjänsternas uppdateringar inte ställa till några problem. Problemen uppstår oftast när man, som exempelvis vi gjort, byggt egna lösningar runt en tredjepartstjänst:

Vi hade en lösning där vår nyhetsbrevstjänst Mailchimp automatiskt skickade ut en sida som genererades i vårt CMS (Drupal) klockan 15 varje dag. Plötsligt en dag fungerade den inte längre. Och Mailchimp hade ingen förklaring till varför eller hur vi kunde lösa det (Inte så konstigt kanske, eftersom det var en lösning som Mailchimp inte visste existerade, i alla fall inte de på Mailchimp vi varit i kontakt med.) Så nu får vi istället gå in i CMS:et och kopiera den automatiskt genererade sidan, klistra in den i Mailchimp och skicka iväg den. Det fungerar ju det också, men förändringen skedde helt bortom vår kontroll och utan att någon funderade över konsekvenserna för vårt lilla hemmabygge.

Så, den som gör sig beroende av tredjepartstjänster bör ha en back-up-plan om tjänsten går ner. Särskilt sårbar är den som bygger egna lösningar som baseras på en tredjepartstjänst. Och framför allt bör man säkerställa att man inte förlorar viktig data om en tredjepartstjänst går ner eller försvinner.

9 juni, 2014 - 14:48

Polisen – en oansvarig utgivare

När en 11-årig flicka hittades på Stockholms central twittrade polisen att hon rymt från sin alkoholiserade far.

Bakgrunden är att en elvaårig flicka rymde från sitt hem och tog tåget till Stockholm. Hon anmäldes försvunnen och polisen i Östergötland gick ut med en efterlysning där de också skrev flickans förnamn. 

I ett dygn var hon borta innan hon hittades av ordningsvakter på Stockholms central. Då twittrade polisen i Stockholm, via twitterkontot YB Södermalm, följande: "11-åring rymde från sin alkoholiserade far i Östergötland. Trött och utsvulten kom hon till Centralen. Och vi gnäller på dålig uppkoppling!" 

Det är uppseendeväckande att polisen så lättvindigt publicerar uppgiften att den till hälften namnpublicerade flickans pappa är alkoholiserad. Flickans identitet är sannolikt känd för personer i hemstaden och bland de som engagerat sig mest i flickans öde och söker information om henne finns sannolikt de som också känner till hennes identitet. Uppgiften om att hennes pappa skulle vara alkoholiserad verkar dessutom inte stämma, men alldeles oavsett om det gör den är det en grovt integritetskränkande uppgift. Polisen i Östergötland tog senare bort efterlysningen med flickans namn.

Att internet är fullt av oansvariga utgivare är allvarligt nog, men när det dessutom gäller så trovärdiga avsändare som polisen är det faktiskt ännu värre. Polisen och liknande institutioner som nyligen har börjat publicera sig på nya sätt har en hel del att lära av mediebranschen, och borde överväga att exempelvis gå en kurs i ansvarigt utgivarskap.

2 april, 2014 - 14:58

Obegripligt att håna en intervjuperson

Det mest obegripliga i replikbråket är Filters svar på Sigge Eklunds kritik.

Medievärlden har tidigare skrivit om replikbråket mellan författaren Sigge Eklund och tidningen Filter. Oavsett om man tycker att reportern varit tillräckligt tydlig med vad reportaget ska handla om och om det är rimligt att få läsa sina citat först när tidningen gått i tryck är det en sak som gått väldigt snett: tidningens behandling av intervjupersonen.

Författaren Sigge Eklund har ställt upp för Filter med sin tid och berättat om personliga saker för Filters reporter. Efter publiceringen har han känt sig lurad av och pratat om det i Alex & Sigges podcast (28:30 in i sändningen). 

Filter väljer att svara på kritiken i ett osignerat inlägg på tidningens sajt. Tonen i svaret är grabbig, omogen och andas översitteri. Om det är Filters chefredaktör Mattias Göransson som skrivit repliken är inte klarlagt, och han har inte velat ge några kommentarer till tidningens agerande (utöver den uppföljande text som publicerades på filter.se igår).

Om en person som ställt upp för tidningen känner sig illa behandlad kan tidningen be om ursäkt eller vara hård och ge svar på tal. Men att håna en intervjuperson för att denne tagit illa vid sig av tidningens arbetsmetoder är faktiskt helt obegripligt. 

När jag för sex år sedan gjorde ett porträtt på Expressens politiske reporter Niklas Svensson var det en av personerna runt honom som sade att medan andra Expressenreportrar körde över folk och brände sina kontakter för gott, såg Niklas Svensson till att kunna möta dem igen och då kunna se dem i ögonen och prata med dem. Hårt men schysst. Aldrig hånfullt. 

20 mars, 2014 - 16:18

Lovande start för Mittmedias nya sajtupplevelse

I tisdags var det premiär för nya allehanda.se som är först ut av Mittmedias nya sajter.

Sajten har ett luftigt och lätttillgängligt upplägg, som påminner om Sydsvenskan (Som jag recenserade här). Precis som där är annonserna färre och större och finns inom de områden på sajten där läsaren är aktiv.

Förstasidan toppas med en toppbild i fullbredd och de upplyfta nyhetspuffarna. Sektionerna som sedan följer är Modo - Opinion - Motor - Nyheter - Modonostalgi - Kultur & Nöje. Sektionen "Motor" består enbart av kommersiellt innehåll (bilannonser).

Sidan har en del intressanta funktioner, högst upp rullar "10 heta", med vad som får förmodas vara redaktörsvalt innehåll. (UPPDATERAD: Så här väljs 10 heta) Senaste nytt har kompletterats med listan "Bubblare" som är artiklar som redaktionen anser har potentialen att bli mest lästa. Den är dock bara tillgänglig för inloggade användare (betalande kunder).

Den inloggade användaren kan även lägga in artiklar i sin egen läslista för att läsa dem senare. En annan sak som kräver inloggning är att kommentera artiklar, vilket kommer att minimera möjligheten för nätkrigare i andra delar av Sverige att ta över och förstöra diskussionerna.

Allehanda kommer successivt att lägga upp Premiummaterial som bara den inloggade kan ta del av. Det materialet finns med i det vanliga flödet men är tydligt Premiummärkt. Några exempel: två artiklar på temat "Modonostalgi" artikeln "Nyheterna i årets deklaration" och reportaget "Härnösands filmstudio fyller 60 år".

Allehanda.se ser alltså både ut att vara väl rustad för framtidens annonsaffär (som vi skrivit mer om i artiklar om Bonnier Tidskrifters modell) och för att kunna ta betalt för innehållet. Istället för att ge besökaren en känsla av att vara utestängd från något lockar sajten med spännande funktioner och unikt innehåll som väcker intresse och kan skapa betalvilja. En väldigt lovande start!