Axel Andén

– om branschutveckling och publiceringar

22 november, 2011 - 14:51

Nu vill vi ha fler namn!

I våras publicerade vi temat "Etnisk enfald". Nu är det hög tid att komplettera med namnförslag.

I våras undersökte vi, tillsammans med Damon Rasti som bland annat ligger bakom Facebookgruppen Inga invandrare, hur stor den etniska enfalden är bland svenska kolumnister. Läs temat här.

Vi utlovade då en lista med namn för den tidning som vill minska enfalden. Nu är det hög tid att publicera den listan, men vi vill också ge en ny chans att bidra med namn! 

Mejla redaktion@medievarlden.se, skriv en kommentar nedan, eller skriv på Facebookgruppen Inga invandrare om du  vill tipsa om någon!

Fotnot: Nyheter24 har gjort en liknande granskning: texten "En berättelse som inte får berättas" publicerades idag.

Skriv in flera mejladresser, antingen på separata rader eller med kommatecken emellan.
(Ditt namn) har skickat dig ett meddelande från Medievärlden
(Ditt namn) vill tipsa dig om följande hos Medievärlden.
Genom att posta din kommentar accepterar du våra regler för kommentarer.

Kommentarerna är en av sajtens mest värdefulla beståndsdelar. De tillför ny information, ifrågasätter den som finns och kommer med nya infallsvinklar och uppslag. Kommentarerna utvecklar oss, vår bevakning och våra läsare. Tänk bara på att:

Publicerade kommentarer blir tillgängliga för andra användare och kan även användas på andra platser än medievarlden.se.

Medievärlden tillämpar förhandsmoderering, vilket innebär att Medievärldens ansvarige utgivare också är ansvarig utgivare för alla kommentarer som publiceras på sajten.

Vi publicerar inte kommentarer som bryter mot lag eller tidningens förhållningsregler.

Vi publicerar inte kommentarer som exempelvis innehåller nedsättande omdömen om kön, ras, religion eller sexuell läggning och kommentarer som innebär spridning av innehåll som innebär uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografibrott, olaga våldsskildring eller om det är uppenbart att användaren gjort intrång i upphovsrätten.

Vi publicerar inte kommentarer som innebär förtal, spridning av felaktiga rykten och propaganda samt kommentarer som innehåller personangrepp eller reklam.

Medievärlden publicerar inte heller kommentarer som vi inte vill visa upp i anslutning till våra artiklar, om de exempelvis bedöms vara irrelevanta eller ha en negativ inverkan på samtalsklimatet.

Medievärlden på nätet följer de etiska reglerna för press, TV och radio.

Besökare uppmanas anmäla kommenterar som bryter mot lag och uppförandekod via anmälningsfunktionen eller att direkt kontakta chefredaktör: Axel Andén på 070-3733360

Fler inlägg

2 april, 2014 - 14:58

Obegripligt att håna en intervjuperson

Det mest obegripliga i replikbråket är Filters svar på Sigge Eklunds kritik.

Medievärlden har tidigare skrivit om replikbråket mellan författaren Sigge Eklund och tidningen Filter. Oavsett om man tycker att reportern varit tillräckligt tydlig med vad reportaget ska handla om och om det är rimligt att få läsa sina citat först när tidningen gått i tryck är det en sak som gått väldigt snett: tidningens behandling av intervjupersonen.

Författaren Sigge Eklund har ställt upp för Filter med sin tid och berättat om personliga saker för Filters reporter. Efter publiceringen har han känt sig lurad av och pratat om det i Alex & Sigges podcast (28:30 in i sändningen). 

Filter väljer att svara på kritiken i ett osignerat inlägg på tidningens sajt. Tonen i svaret är grabbig, omogen och andas översitteri. Om det är Filters chefredaktör Mattias Göransson som skrivit repliken är inte klarlagt, och han har inte velat ge några kommentarer till tidningens agerande (utöver den uppföljande text som publicerades på filter.se igår).

Om en person som ställt upp för tidningen känner sig illa behandlad kan tidningen be om ursäkt eller vara hård och ge svar på tal. Men att håna en intervjuperson för att denne tagit illa vid sig av tidningens arbetsmetoder är faktiskt helt obegripligt. 

När jag för sex år sedan gjorde ett porträtt på Expressens politiske reporter Niklas Svensson var det en av personerna runt honom som sade att medan andra Expressenreportrar körde över folk och brände sina kontakter för gott, såg Niklas Svensson till att kunna möta dem igen och då kunna se dem i ögonen och prata med dem. Hårt men schysst. Aldrig hånfullt. 

20 mars, 2014 - 16:18

Lovande start för Mittmedias nya sajtupplevelse

I tisdags var det premiär för nya allehanda.se som är först ut av Mittmedias nya sajter.

Sajten har ett luftigt och lätttillgängligt upplägg, som påminner om Sydsvenskan (Som jag recenserade här). Precis som där är annonserna färre och större och finns inom de områden på sajten där läsaren är aktiv.

Förstasidan toppas med en toppbild i fullbredd och de upplyfta nyhetspuffarna. Sektionerna som sedan följer är Modo - Opinion - Motor - Nyheter - Modonostalgi - Kultur & Nöje. Sektionen "Motor" består enbart av kommersiellt innehåll (bilannonser).

Sidan har en del intressanta funktioner, högst upp rullar "10 heta", med vad som får förmodas vara redaktörsvalt innehåll. (UPPDATERAD: Så här väljs 10 heta) Senaste nytt har kompletterats med listan "Bubblare" som är artiklar som redaktionen anser har potentialen att bli mest lästa. Den är dock bara tillgänglig för inloggade användare (betalande kunder).

Den inloggade användaren kan även lägga in artiklar i sin egen läslista för att läsa dem senare. En annan sak som kräver inloggning är att kommentera artiklar, vilket kommer att minimera möjligheten för nätkrigare i andra delar av Sverige att ta över och förstöra diskussionerna.

Allehanda kommer successivt att lägga upp Premiummaterial som bara den inloggade kan ta del av. Det materialet finns med i det vanliga flödet men är tydligt Premiummärkt. Några exempel: två artiklar på temat "Modonostalgi" artikeln "Nyheterna i årets deklaration" och reportaget "Härnösands filmstudio fyller 60 år".

Allehanda.se ser alltså både ut att vara väl rustad för framtidens annonsaffär (som vi skrivit mer om i artiklar om Bonnier Tidskrifters modell) och för att kunna ta betalt för innehållet. Istället för att ge besökaren en känsla av att vara utestängd från något lockar sajten med spännande funktioner och unikt innehåll som väcker intresse och kan skapa betalvilja. En väldigt lovande start!

12 mars, 2014 - 16:40

Internets fiender är nära – så skyddar du dina källor

Internets största fiender finns inte där man kanske skulle förvänta sig det. Därför är det viktigt att journalister bygger säkra system för känslig information.

Reportrar utan gränsers senaste rapport "Internets fiender" pekar på ett omfattande hyckleri när det gäller frihet på internet. Det är ofta de länder som pratar mest om yttrande- och internetfrihet som i praktiken utgör de största hoten mot internetfriheten. Hit hör USA, Storbritannien – och Sverige.

Myndigheter som Centre for Development of Telematics i Indien eller Government Communications Headquarters i Storbritannien spionerar på människor över hela världen, bland annat genom att medvetet introducera säkerhetsbrister i program för att komma åt användarnas privata data. Dessutom samarbetar myndigheter i olika länder kring övervakningsutrustning och information om säkerhetshål.

För journalister innebär det att det är i stort sett omöjligt att garantera källskydd och att all kommunikation kan övervakas och manipuleras av säkerhetstjänster. 

Vad kan man då som journalist göra för att skydda sig om man måste hantera riktigt känsliga uppgifter? (Dessa rekommendationer är mina egna och kommer inte från Reportrar utan gränser)

  1. Skaffa en dator som aldrig kopplas upp till internet för att kunna lagra känslig information på.
  2. Använd USB-stickor för att föra över information till denna dator
  3. Kryptera informationen innan den läggs över på USB-stickorna. Den kanske mest positiva nyheten ur Snowdenläckan är att NSA inte verkar ha knäckt de säkrare krypteringsteknikerna. Däremot kan de lätt ta reda på krypteringsnyckeln genom att via nätet ta sig in i användarnas dator. Det innebär att en krypterad fil fortfarande är säker så länge dess krypteringsnyckel aldrig använts på en osäker (uppkopplad) dator.
  4. Fysiska möten där mobiltelefonen inte får följa med är också säkra (men även en avstängd mobiltelefon kan avlyssnas)
  5. Prata med kollegor och experter som kan detta. Det är bättre att bygga upp ett säkert system innan det blir skarpt läge!

Har du något tips på hur man kan skydda sig mot övervakning? Kommentera gärna!

31 januari, 2014 - 16:14

Lexbase visar betydelsen av ansvariga utgivare

Lexbase har på en vecka lyckats ställa till mer skada för vanliga privatpersoner än landets samlade publicister sannolikt gör under en livstid.

Lexbase hann röra om ordentligt i den svenska offentligheten innan Bahnhof skruvade ur hårddisken och återlämnade den till företagets vd.

Sajten har varit historisk på så sätt att det antagligen aldrig tidigare i Sverige pågått så många förtal samtidigt som när de läckta domarna spreds över internet.

Martin Brinnen på Datainspektionen säger till Medievärlden att de under veckan blivit nedringda av oroliga och upprivna privatpersoner, människor som gråtit och sagt att deras liv inte längre är värda att leva.

Av detta kommer det att dras många slutsatser, en del kommer att vilja ändra lagstiftningen för att det som hänt inte ska kunna upprepas.

Vad Lexbase verkligen lyckats visa är hur bra de svenska utgivarna faktiskt sköter sig. (Med några få undantag i periferin som Se & Hör). De är inte felfria, men ett så totalt haveri som Lexbase visar hur det hade kunnat se ut.

Det visar också att det är inställningen, viljan att ta ansvar, som spelar störst roll.  Den manifesterar sig i förmågan att bygga säkra sajter, att tänka sig in i konsekvenserna av publiceringarna för de som eventuellt kan drabbas, och att samlas i ett gemensamt pressetiskt system.

Dessa saker handlar inte om lagstiftning i första hand, utan om en vilja att vårda varumärket och de publicistiska traditionerna. Och empati om man så vill.

Det finns inga enkla lösningar på Lexbaseproblematiken. Men om de som klarar av att vara ansvariga utgivare ska drabbas av ny lagstiftning på grund av haverister som vill tjäna snabba pengar så kommer hela samhället att förlora på det.

17 januari, 2014 - 12:13

4 500 dagar utan rättegång

Imorgon, lördag, har journalisten Dawit Isaak suttit fängslad i 4 500 dagar utan rättegång.

I 4 500 dagar har Dawit suttit fängslad, utan åtalspunkt, advokat eller rättegång. Hans brott: Han använde sin yttrandefrihet och sin tryckfrihet som journalist på tidningen Setit. 

Det är fortfarande inte mycket vi kan göra från Sverige, men det är viktigt att vi gör det. 

Några exempel på vad vi kan göra:

  • Hålla uppe trycket, fortsätta skriva om, prata om och på olika sätt uppmärksamma hans fall. 
  • Bidra ekonomiskt till stödföreningen på bankgiro 5045-0295
  • Ännu mer konkreta saker, som vädjandebrev, protestlistor och namninsamlingar. Läs mer om hur du gör på sajten freedawit.com

Åke Pettersson har intervjuat exileritreanen Yohannes Tikabo om Eritrea och Dawit Isaak.

På lördag hålls en manifestation för Dawit Isaak klockan 15 på Sergels Torg i Stockholm.

 

 

5 januari, 2014 - 23:27

Nu måste hoten prioriteras

Politiker och rättsväsende måste börja prioritera hoten mot redaktionerna. UPPDATERAD 2

Eskilstuna-Kurirens chefredaktör Peo Wärring misshandlades allvarligt i helgen. Tidningen har granskat Hells Angels hårt och enligt Expressen kan det varit någon med koppling till mc-gänget som misshandlade Peo Wärring efter att han uppmärksammat personalen på att en gäst hade Hells Angels-väst. 

För snart tre år sedan publicerade TU en undersökning som visade att hoten mot redaktioner skulle öka de kommande åren, och just mc-gäng på mindre orter pekades ut som en av de största riskerna i den efterföljande panelen. Tyvärr kan vi nu konstatera att det blivit så. Exemplen den senaste tiden är många: Två män besökte Correns redaktion och krävde att en artikel skulle tas bort, en man tog sig in på VLT:s redaktion och försökte misshandla en av tidningens medarbetare, en väktare dömdes för hot mot Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg, Värmlands Folkblads redaktion hotades av ett kriminellt gäng, Grindarna och en bil på Eskilstuna-Kurirens gård vandaliserades, Arbetets redaktör fick däcken sönderskurna och hittat en bomb i uthuset och nazistgrupperingar genomförde aktioner mot bland andra Skånska Dagbladet, Dalarnas Tidningar och Östran. Allt detta hände 2013.

En nyare undersökning från Journalistförbundet visar att nästan fyra av tio (38,2 procent) av de svarande någon gång under de senaste fem åren blivit utsatta för kränkningar, påtryckningar eller trakasserier från sin publik och att en av fyra journalister låtit bli att skriva om ämnen som en följd av att de blivit utsatta för påtryckningar, trakasserier eller hot. Det är därför hoten är en fara för demokratin.

En annan sak som kom fram i TU:s paneldebatt är att den som hotar eller utövar våld mot redaktioner väldigt sällan tjänar något på det. Även om hoten kan påverka enskilda journalister brukar redaktionen som hotats istället öka sin bevakning. Som Norrbottens-Kurirens chefredaktör Mats Ehnbom sade: "Den som hotar en journalist drar på sig oproportionerligt mycket bevakning. Att hota en redaktion är därför i de flesta fall rent kontraproduktivt."

Det är därför det är det så viktigt att andra journalister och redaktioner sluter upp varje gång en journalist hotas eller attackeras och att bevakningen av de som försöker tysta medier istället ökar i omfattning. I Sverige har vi en sådan tradition, vilket inte minst blev tydligt i samband med hoten mot Corren i höstas. Och även denna trettondagsafton har ett antal redaktörer redan hunnit skriv eller uttala sig om händelsen:

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson

Aftonbladets publisher Jan Helin

Katrineholms-Kurirens chefredaktör Elisabet Bäck

VK:s chefredaktör Ingvar Näslund

HD:s chefredaktör Lars Johansson 

Robert Rosén, Utkik Media

Arbetarbladets chefredaktör Daniel Nordström

Correns chefredaktör Charlotta Friborg

Allehandas chefredaktör Jimmie Näslund 

BLT:s chefredaktör Kerstin Årmann 

Vi har också två utgivarorganisationer som driver dessa frågor och samlar branschen kring dem: TU och Utgivarna. I höstas ordnade Utgivarna ett riksdagsseminarium om hoten mot redaktioner och organisationens vd Jeanette Gustafsdotter har länge försökt få till ett mötte med Säpo för att diskutera organisationens oförmåga att skydda medier. Nu måste politiker och rättsväsende ta tag i frågan på allvar, och det är därför glädjande att de moderata riksdagsmännen Finn Bengtsson och Andreas Norlén motionerat om ett ökat skydd för journalister och politiker. På onsdag ska Utgivarna äntligen få träffa Säpos chef Anders Thornberg för att ta upp varför brott mot författningsskyddet prioriteras så lågt. Det är bara att hoppas att han också tar frågan på allvar. 

UPPDATERAD: Eskilstuna- Kuriren har pratat med polisen och skriver idag, måndag: "Det finns inga tecken som tyder på att misshandeln av Eskilstuna-Kurirens chefredaktör Peo Wärring skulle kunna kopplas till någon grov organiserad brottslighet. Det finns heller inga tecken på att representanter för HA, Hells Angels, skulle ha varit på den aktuella krogen Josef´s där Peo Wärring var före misshandeln. Det finns heller inget som tyder på att de på något sätt skulle vara inblandade i misshandeln av chefredaktören."

 UPPDATERAD 2: Peo Wärring har nu gett sin version av händelsen. Han hade diskuterat mc-västar på krogen innan han blev nedslagen, men sätter det inte i samband med Hells Angels eller med tidningens bevakning av organiserad brottslighet: "Han menar att han försökte leva lite som han har lärt - att våga ta en diskussion, att stå upp för sina åsikter. Han menar att västar som signalerar kriminalitet och är en maktsymbol som skrämmer människor - inte hör hemma på krogen. Men: att det var ett illa valt tillfälle. Och han är övertygad om att den väst han såg inte var en Hells Angels-väst som det spekulerats om. Han tror inte heller att misshandeln har en direkt koppling till hans arbete eller till Eskilstuna-Kurirens skriverier om kriminalitet."

20 december, 2013 - 12:57

Medievärlden Premium från noll till 200

När vi nu går på julledighet kan vi konstatera att Medievärlden Premium gått från 0 till 200 abonnenter på knappt tre månader.

Efter tre månader med Medievärlden Premium har vi nu 200 abonnenter. Vårt mål för 2013 var att nå 100 prenumeranter så vi hade nog faktiskt underskattat intresset. Vi är väldigt glada för all positiv feedback och alla glada tillrop, samt naturligtvis för den konstruktiva kritik vi fått!

Vi har sedan starten i oktober publicerat 5 rapporter: Betalmodeller: Norden, Medieetik i Europa, Vägval print, Den nya annonsmarknaden och Betalmodeller: USA. Vi har också publicerat 13 analyser och i november började vi skicka ut veckobrevet Premium Omvärld med fokus på omvärldsbevakning. 

Vi har också börjat laborera med en ny snabbare form av Premiummaterial, när vi exempelvis varit på plats på ett evenemang, fördjupat oss i en dagsfärsk rapport eller gjort en intervju som är särskilt intressant för våra Premiumläsare. 

Medievärlden Premium är en tjänst i ständig förändring, men en sak är konstant: att våra läsares behov av kvalificerad information styr verksamheten. Läs mer om vad som väntar framöver här.

Och för dig som är intresserad av att testa en provmånad: passa på nu, den möjligheten försvinner efter årsskiftet. Anmälningsformuläret hittar du här.

Nu tar vi julledigt och kommer inte att skicka ut något dagligt nyhetsbrev förrän 7 januari. Om det händer något av stort nyhetsvärde kommer vi däremot att skicka ut ett extra nyhetsbrev.

God Jul och gott nytt år!

28 oktober, 2013 - 15:37

Premiär för Premium Omvärld

Idag var det premiär för Medievärlden Premiums veckobrev med omvärldsbevakning och trendspaning.

Premium Omvärld skickas ut varje måndag vid lunchtid till alla som prenumererar på Medievärlden Premium.

Rubrikerna i första brevet:

  • Lokalnyheter stora på Facebook
  • Ny dagstidning oväntat framgångsrik
  • Pushnotiser inte bara för mobil
  • Allmänheten positiv till grävande journalistik
  • Polaris växer snabbt mobilt
  • Hur står sig medieindustrin i västvärlden?
  • Misstagen som kostar journalisten jobbet

För att få tillgång till brevet: premium.medievarlden.se.

10 oktober, 2013 - 14:53

Nu kan du testa Medievärlden Premium!

Idag lanserar vi tjänsten Medievärlden Premium för alla i vår bransch som behöver bättre beslutsunderlag.

Kortfattat har tjänsten tre typer av innehåll: Rapporter, analyser och extramaterial för webben. Läs mer om innehållet här.

Under oktober har vi en kampanj där du och ditt företag kan prova tjänsten en månad till ett kraftigt reducerat pris eller få en månad gratis när du tecknar en årsprenumeration. Läs mer och beställ här.

Slutligen: Det här är en premiumtjänst, det handlar om exklusiv information för de som ser värdet av att ha det bästa underlaget för sina beslut. Vi kommer självklart att behålla vår nyhets- och diskussionssajt som även i fortsättningen kommer att vara öppen för alla.

Vi hoppas att du kommer att fortsätta att läsa oss på alla våra plattformar!

Axel Andén, Lisa Bjurwald och Mikael Marklund

9 oktober, 2013 - 10:25

Årets Dagstidning

Så hanterar vi jäv i Årets Dagstidning

Eftersom vi vill ha jurygrupper med stort kunnande och stora nätverk i branschen är det ofrånkomligt att jävssituationer uppstår.

När vi sätter ihop jurygrupperna anstränger vi oss för att hitta folk som inte för tillfället jobbar i något av branschens företag. Ändå kan självklart jävssituationer uppstå på grund av kopplingar till personer inom branschen eller aktiva konsultuppdrag. Det är upp till juryn och enskilda ledamöter att själva anmäla och hantera jäv.

Förra året uppstod situationen både i kategorin "Årets medieledare" och i "Årets Dagstidning - helhetspriset". Då intervjuade vi ordförande i helhetspriset Christina Jutterström om hur de hanterat jäv. Läs den intervjun här.

Även i år uppstod jävssituationer i kategorierna "Årets medieledare" och i "Årets Dagstidning - helhetspriset". Det som händer då är att den som är jävig får lämna rummet.

I helhetsjuryn delas bidragen initialt upp mellan tre grupper. Grupperna föreslår sedan vilka tidningar som kan gå vidare. Därefter följer en allmän diskussion i gruppen. När gruppen som hade UNT sade att de ville ha med tidningen som en möjlig kandidat för nominering lämnade ordföranden Christina Jutterström rummet på grund av jäv. Hon deltog inte i beslutet att nominera UNT som en av de tre kandidaterna.

I kategorin Årets Medieledare jävade både Robert Rosén och Ann Lagerström ut sig under beslutet att ta med Anna-Karin Lith som nominerad. 

Så har vi alltså hanterat jävssituationer, och vi är tacksamma för tips och goda idéer om alternativa sätt att hantera jäv.

Om det är något som är oklart eller som vi skulle kunna göra bättre: Skriv gärna en kommentar till den här bloggen: